Socialisten Marbella willen directe treinverbinding Málaga – Marbella

door admin
Socialisten Marbella willen directe treinverbinding Málaga - Marbella

De woordvoerder van de socialisten in Marbella, José Bernal, en nationaal parlementslid voor de PSOE Miguel Angel Heredia verzoeken nu de regering van Mariano Rajoy om serieus te kijken naar een directe snelle treinverbinding tussen Málaga en Marbella met een halte bij het vliegveld als epicentrum. ‘De meerderheid van de toeristien die aankomt op het vliegveld van Málaga gaat naar Marbella. Als ze dat in de toekomst via een snelle treinverbinding kunnen doen, komt dat het toerisme en de economie alleen maar ten goede’, aldus de pleiters voor de treinverbinding. 

Verlenging kusttrein

Al jarenlang wordt er gesproken over een verlenging van de C-1, de huidige Cercanías-verbinding tussen Málaga en Fuengirola. Deze zou moeten worden verlengd tot aan Marbella. Het probleem volgens Bernal en Heredia met een dergelijke verlenging is echter dat die niet efficiënt zou zijn. Van de 30 kilometer van het traject bestaat 10 kilometer uit enkelspoor. Dit betekent dat er maar elke twintig minuten een trein kan rijden en het volledige traject 45 minuten in beslag neemt. Dan zou een treinreis van Málaga naar Marbella 1 uur en een kwartier of zelfs anderhalf uur gaan duren, terwijl je die afstand per auto of snelle busverbinding in een half uur hebt afgelegd. 

Veel beloftes, weinig acties

Bernal en Heredia uitten hun kritiek op de overheid. Die zou al jaren veel beloven, maar tot concrete acties is het nooit gekomen. Volgens hen is het een kwestie van prioriteiten stellen. De socialisten schatten dat er een investering van 1 miljard euro nodig is voor een nieuwe treinverbinding. ‘Economisch gezien hoeft dat geen probleem te zijn’, aldus Bernal. De lijn zou meer dan rendabel worden en goed zijn voor het toerisme en dus de economie in Marbella, de provincie Málaga en ook de regio Andalusië. 

Het initiatief dragen ze voor in het parlement als Proposicion No de Ley (PNL) en zal twee kernvragen bevatten. Allereerst het verzoek om eventueel een verlenging van de huidige verbinding die dan overal dubbelspoor zal bevatten en de tweede vraag betreft een directe verbinding los van de bestaande. 

Dit vind je misschien ook leuk