Drie Spaanse tolwegen worden weer gratis

door admin
Drie Spaanse tolwegen worden weer gratis

Het moment waarop de tol wordt afgeschaft zal samenvallen met de datum waarop de bestaande concessies van de bedrijven die de wegen in beheer hebben eindigen. In geval van de AP1 en de AP4 is dat op 30 november dit jaar en de AP7 Alicante-Tarragona zal op 31 december 2019 weer gratis toegankelijk worden. 

Het nieuws werd aangekondigd door de nieuwe minister van Fomento José Luis Ábalos. Hij gaf aan dat zijn partij dat eeder in het parlement beloofd heeft te zullen gaan doen. De drie tolwegen waar het nu om gaat hebben een totale lengte van 552 kilometer en beslaan 21% van het netwerk van in totaal 2550 kilometer. 

De AP1 heeft dagelijks gemiddeld 16.321 gebruikers. De AP7 van Tarragona naar Alicante heeft dagelijks 16.814 gebruikers en het gedeelte van Tarragona naar Valencia dagelijks 15.824. De AP4 heeft dagelijks 18.343 gebruikers. 

Het kan zijn dat het besluit om de tol op deze wegen af te schaffen een precedentwerking heeft op andere tolwegen waarvan de concessie de komende jaren eindigt, zoals het geval is bij de AP7 tussen Barcelona en Tarragona met dagelijks gemiddeld 41.672 gebruikers de ene kant op en 49.736 gebruikers de andere kant op. Ook de concessie van de AP2 van Zaragoza-Mediterranea loopt in 2021 af. Besluiten hierover zullen echter genomen moeten worden door de regering van dat moment.

Het ministerie van Ontwikkeling onderkent de kosten die gepaard gaan met het opheffen van de tol. Allereerst zullen alle tolhekken en de bijkomende infrastructuur moeten worden verwijderd. Daarbij moet de regering dan zelf zorgdragen voor het onderhoud van de betreffende wegen. Die kosten zullen op een gegeven moment bestudeerd gaan worden.  Volgens Seopan zal het opheffen van tol bij de bovengenoemde drie wegen die het eerste aan de beurt zijn de staat 450 miljoen euro op jaarbasis gaan kosten. Mocht de tol op alle tolwegen in Spanje opgeheven worden dan zal dat de staat 1 miljard euro per jaar kosten.

Dit vind je misschien ook leuk