Ryanair laat cabinepersoneel op de grond slapen in Málaga

door admin
Ryanair laat cabinepersoneel op de grond slapen in Málaga

De cabin crew moest in de Zuid-Spaanse stad overnachten, maar kreeg alleen een personeelsruimte toegewezen, zonder bedden of stoelen. Jim Atkinson maakte de foto en plaatste deze op Twitter. Tevens vroeg hij via datzelfde sociale medium aan het hoofd Operaties van Ryanair, Peter Bellew, waarom de crew niet naar een hotel werd gebracht. ‘Ryanair verdient 1,25 miljard euro dit jaar, maar brengt gestrande personeelsleden niet naar een hotel om te overnachten?’ zo schreef Atkinson.

Hotels vol

Volgens Bellew waren ‘alle hotels volledig volgeboekt in Málaga’ en is het personeel later op de avond naar een VIP-lounge van de luchthaven overgebracht. Ook bood hij namens zijn bedrijf verontschuldigingen aan voor het feit dat er geen accommodatie was gevonden. Deze bewering werd later teniet gedaan door Alex Macheras van de website Aviationanalyst. Met minstens 400 hotels in de stad en laagseizoen was de bewering dat er geen hotel beschikbaar zou zijn, volstrekte nonsens.

Macheras checkte vervolgens de bewering van Bellew door contact op te nemen met de VIP lounge. Volgens hem had men daar niemand van de Ryanair crew gezien. De lounge zou elke avond om 23 uur sluiten en is bovendien een crew daar laten overnachten ’tegen het beleid van de lounge’.

Volgens Ryanair is de foto ‘duidelijk in scène gezet’ en heeft niemand van de crew op de vloer geslapen. De Ierse prijsvechter zegt dat het te wijten is aan de nationale feestdag die op 12 oktober in Spanje werd gevierd dat alle hotels vol zaten.

Vernederende behandeling

Ryanair en het personeel liggen de laatste tijd volledig met elkaar overhoop. Stakingen volgen elkaar op en vakbonden in diverse Europese landen waar Ryanair gestationeerd is, strijden al maanden voor betere werkomstandigheden voor het personeel. Ernesto Iglesia, woordvoerder van de vakbond USO in Spanje, noemde het voorval naar aanleiding van de foto een ‘pijnlijke situatie’ en een ‘vernederende behandeling’ van het Portugese personeel in Málaga. Volgens Iglesias had het met 88.000 hotelbedden die de stad telt, prima mogelijk moeten zijn een paar kamers voor het personeel te vinden. 

Dertien uur vast

Volgens het regelement over luchtveiligheid ofwel de Flight Time Limitations (TFL) in artikel 1.220 staat dat ‘het bedrijf moet logies aanbieden om te overnachten of uit te rusten, ook overdag, als de pauze meer dan zes uur is. In dit geval, zo meldde USP in een verklaring, zaten de vier cabin crews – twee piloten en vier crewleden elk – gedurende dertien uur vast in Málaga, vanaf iets na middernacht tot half twee de volgende dag, aldus Iglesias.

Dit vind je misschien ook leuk