Veiligheidsrisico bij 66 Spaanse bruggen

door admin
Veiligheidsrisico bij 66 Spaanse bruggen

Slechts 6,5% van bijzondere structuren die bij het Spaanse wegennetwerk horen, waaronder veel bruggen, bevindt zich in perfecte staat. Volgens het ministerie van Ontwikkeling telt Spanje 66 van die structuren die een risico voor de veiligheid vormen als er niet iets aan wordt gedaan. In de provincies Málaga en Cádiz, beide in de autonome regio Andalusië, liggen met elk 9 de meeste risico-bruggen en andere infrastructuur in slechte staat.

Het gaat hier dus om slechts 0,29% van alle 23.000 onderzochte structuren verspreid over alle wegen die onder de directe bevoegdheid van de staat vallen. Die zegt er wel zeker van te zijn dat er in geen enkel geval sprake is of is geweest van instortingsgevaar of een direct risico voor gebruikers. 

Het ministerie van Ontwikkeling houdt de database Sistema de Gestión de Puentes (SGP) bij waarin alle details, inclusief foto’s worden bijgehouden van bezoeken van inspecteurs, de aangetroffen defecten en de maatregelen die genomen worden om deze te herstellen. Waar landen als Duitsland de resultaten van hun rapporten openbaar maken, doet Spanje dit om veiligheidsredenen niet. 

Na de instorting van de brug in Genua rees de vraag naar de toestand en het onderhoud van de Spaanse bruggen. Vooral omdat Spanje inmiddels jaren achter de rug heeft van economische crisis en bezuinigingen op elk vlak met een flinke daling van investeringen en budgetten tot gevolg. 

In de afgelopen vijf jaar zijn de bijna 23.000 structuren, vooral bruggen, pontons, tunnels en voetgangersbruggen, minimaal een keer geïnspecteerd volgens gegevens afkomstig van het ministerie en op basis van de Wet op Transparantie in handen gekomen van de krant El País. Experts hebben een schaal opgesteld van 0 tot 100 waarin 0 de beste score is en 100 de slechtste. Structuren met een score van 81 of hoger bevatten ‘potentieel ernstige patologieën die van invloed kunnen zijn op de resistentie ervan’ en worden nauwgezet in de gaten gehouden. 

De 66 zch in slechtste staat bevindende structuren hebben allemaal 81 of meer punten en liggen verspreid in 26 provincies. Ruim de helft (34) van de problematische infrastructuren is te vinden in Andalusië, gevolgd door Galicië met 10, Castilla y León met 9.  

Uit het rapport blijkt eveneens volgens El País dat van de 22.961 elementen van het Spaanse wegennet 93% enige vorm van verval vertoont. Slechts 1.486 bevindt zich in perfecte staat. 

Bijna de helft van de Spaanse bruggen en andere structuren heeft een puntenaantal tussen 41 en 60 punten wat duidt op slijtage ‘die een vermindering van de servicecondities of de duurzaamheid van de constructie kan betekenen en actie op middellange termijn vereist’ om de goede staat te behouden voor de termijn waarvoor het object werd gebouwd.

Van de 66 in slechte staat verkerende bruggen zijn er reeds 17 gerepareerd, worden er bij 1 herstelwerkzaamheden uitgevoerd en werd er 1 afgebroken. 

Volgens het ministerie hebben de jarenlange bezuinigingen ertoe geleid dat niet aan alle benodigdheden voor het wegennetwerk voldaan kon worden. Deze werden beperkt tot de meest urgente. El País meldt dat tussen 2009 en 2014 zelfs niet één euro is uitgegeven aan reparatiewerkzaamheden door het ministerie. In 2008 was er nog een budget van 11 miljoen euro. In 2007 iets meer dan 7 miljoen euro. 

Dit vind je misschien ook leuk