Britse consumentenorganisatie legt ‘criminele verkooptactieken’ Goldcar vast

door admin
Britse consumentenorganisatie legt 'criminele verkooptactieken' Goldcar vast

Het argument is dan – als dat al gegeven wordt – dat er een kras op de auto zat of de auto van binnen niet goed schoon was. Het bedrijf verhaalt dan de extra schoonmaakkosten of de reparatie van de schade op je. Het gaat om bedragen die variëren van 100 tot enkele honderden euro’s die opeens van je rekening verdwijnen zonder dat je daartoe van te voren bent gewaarschuwd. En zie die maar eens terug te krijgen of zie maar eens te bewijzen dat jij die kras helemaal niet hebt gemaakt.

Autoverhuurders weten goed op deze angst, die bij veel consumenten speelt, vrij groot is en zetten de huurders als ze hun auto komen afhalen bij het loket op de luchthaven flink onder druk om een extra dure verzekering af te sluiten waarmee ze hun eigen risico afdekken.

In Europa is het echter niet verplicht voor consumenten om bij de huur van een auto een aanvullende verzekering af te sluiten omdat ze bij wet gedekt zijn door een basisverzekering en die bij de prijs van een huurauto zit inbegrepen. 

Volgens Which? Travel zou 1 op de 6 leden een aanvullende verzekering bij een autoverhuurbalie hebben gekocht omdat ze zich onder druk gezet voelden of dat er tegen ze werd gelogen. Which ontving talloze klachten over verschillende autoverhuurbedrijven in Europa die deze ‘upselling’ technieken toepassen, maar de ergste in dit opzicht bleek Goldcar in Spanje te zijn.

De Britse consumentenorganisatie ging met een verborgen camera op pad en bezocht de loketten van Goldcar op de luchthavens van Málaga en Alicante en legde schokkende verkooptechnieken vast.

De leugens

De eerste leugen: ‘Als je niet de verzekering van Goldcar koopt, ben je alleen gedekt voor schade aan derden. Je zou dus bij een botsing zelf verantwoordelijk zijn voor de volledige schade aan je eigen huurauto. In de algemene voorwaarden van Goldcar staat echter dat de huurprijs van de auto een verplichte basisverzekering omvat die het voertuig dekt voor elke botsing, diefstal, brand en vandalisme, met een eigen risico.

Geen hulp bij pech onderweg

Bij pech onderweg krijg je volgens Goldcar geen hulp, tenzij je hun verzekering afsluit. Goldcar zei tegen de Which-medewerker dat hij zelf voor die hulp zou moeten betalen. Alleen al het tarief voor de sleepdienst was 8,50 euro per kilometer. Feitelijk moeten klanten daar alleen voor betalen als het technisch mankement als hun eigen schuld wordt beschouwd. 

Eigen verzekeringspolis is niet geldig

Volgens Goldcar is een verzekeringpolis die een klant al heeft niet geldig. ‘daar hebben wij niets mee te maken, we werken niet samen met andere verzekeraars. We hebben onze eigen verzekering of u neemt het risico’, vertelde de baliemedewerker van Goldcar. Dat is niet waar. De eigen verzekering is volkomen geldig, bij welk bedrijf de klant deze ook heeft gekocht. Als je schade aan het voertuig veroorzaakt, betaal je de rekening van het verhuurbedrijf en maak je vervolgens een verzekeringseis.

Eigen verzekering vergoedt alleen de aanbetaling

Goldcar zei ook dat de eigen verzekering alleen de aanbetaling vergoedt en je zelf verantwoordelijk bent voor eventuele schade aan de auto. Dat is volkomen onzin.

Je krijgt de auto niet mee tenzij je de Goldcar-verzekering koopt

Verschillende klanten van Goldcar vertelden Which dat ze gedwongen waren een verzekering bij Goldcar te kopen omdat ze anders de auto, waarvoor ze al hadden betaald, niet mee zouden krijgen. Dit heeft Which niet op camera kunnen vastleggen. Dit hoef je nooit te accepteren. Een eigen risico verzekering (excess waiver insurance) bij de verhuurbalie is altijd optioneel in Europa. 

Verkooptechnieken

De volgende argumenten worden regelmatig door autoverhuurbedrijven zoals Goldcar gebruikt om hun dure verzekering aan je te verkopen: ‘Als je onze verzekering niet neemt, moet je een hoge borg betalen’, waarbij doorgaans geldt hoe lager de autohuur, hoe hoger de borg. Er zijn bedragen gemeld tot 2.500 euro. ‘Als je terugkomt met een kleine kras, rekenen we minimaal 300 euro’, ook als niet aangetoond kan worden dat jij als huurder die kras hebt veroorzaakt. ‘Het is erg ingewikkeld om te claimen bij je eigen verzekering als je schade hebt aan je Goldcar-huurauto.’ Goldcar zou ook tegen de medewerker van Which hebben gezegd dat hij zelf de vertaling in het Engels van het papierwerk bij een claim zou moeten betalen. 

Reactie Goldcar

Nadat Which? Travel de beelden aan Goldcar toonde en het bewijs heeft gepresenteerd bij de Europese autoriteit concurrentie en markten, was Goldcar’s reactie: ‘Goldcar zou nooit het gebruik van misleidende uitspraken die niet overeenkomen met onze voorwaarden vergoeilijken. Waar we dit soort praktijken tegenkomen ondernemen we direct actie’.

Sta je op het punt een auto te huren in het buitenland? Lees dan deze tips van de ANWB door om veilig en voordelig een huurauto te boeken. 

Dit vind je misschien ook leuk