Schoollokalen Spanje te warm in steeds langere en hetere zomers

door admin
Schoollokalen Spanje te warm in steeds langere en hetere zomers

In sommige schoollokalen werd eind september nog een temperatuur van 34 graden gemeten. Door het gebruik van ventilatoren die de warme lucht alleen maar verplaatsen en de felle zon op de vaak grote ramen kunnen bij leerlingen hoofdpijnklachten, concentratiestoornissen, neusbloedingen en zelfs flauwvallen veroorzaken.   

Slecht geïsoleerd

De meeste Spaanse scholen werden veertig jaar geleden gebouwd en zijn slecht geïsoleerd waardoor de temperaturen tijdens de steeds langer wordende zomers in de gebouwen oploopt. Schoolgaande kinderen, en dan met name de allerkleinsten, en docenten van de bijna 28 duizend scholen in Spanje zijn daarvan de dupe.  

Een aantal autonome regio’s heeft al iets gedaan om dit probleem aan te pakken. Zo werd begin dit jaar in Extremadura de eerste wet goedgekeurd voor een efficiënt energiegebruik in het klaslokaal en heeft de regio Valencia een miljard euro geïnvesteerd in het plaatsen van airconditioning in de komende vijf jaar bij van de helft van alle scholen in deze regio. Architecten en ingenieurs werken ondertussen aan een plan om de installatie van airconditioners zoveel mogelijk te beperken.

De wettelijk toegestane maximale temperatuur op werkplaatsen is 27 graden. Dat wordt op de meeste scholen in de zomer bij aanvang van de lessen ’s ochtends vroeg al overschreden. “In mei en juni zien we veel kinderen met bloedneuzen omdat het in de klas wel 40 graden wordt. Kleine kinderen snappen nog niet dat ze in de schaduw moeten blijven en dat ze veel moeten drinken als het warm is. De ouders worden door de overheid geadviseerd om hun kinderen pas ’s middags naar school te brengen, maar dat is natuurlijk voor werkende ouders een probleem” zegt Toni García, docent op een lagere school in Solana de los Barros.

Groene oplossing: vegetatie brengt koelte

De school van García is met nog twee andere lagere scholen geselecteerd voor het project ‘Mybuilidingisgreen’. In het kader van dit project wordt vegetatie aangebracht waardoor er een koele wind ontstaat die de temperatuur omlaag moet brengen.

Het gaat om bioklimatische architectuur, waarbij natuurlijke elementen als zon en wind worden toegepast om het leefklimaat zo optimaal mogelijk te maken. In het project Mybuildingisgreen wordt de buitenzijde van de gebouwen bedekt met groen om de luchtverontreiniging in het gebouw te reduceren en wordt een ventilatiesysteem in de muren aangebracht. Scholen worden vervolgens gestimuleerd om voor een bioklimatische oplossing te kiezen met een lagere energierekening en met gebruik van natuurlijke oplossingen. “Docenten weten niet dat een groene barrière ervoor zorgt dat de lucht die van buiten naar binnen komt wordt afgekoeld. Door het gebrek aan ventilatie loopt de temperatuur in de lokalen hoog op” zegt Salustiano Torre die het project leidt. De bioklimatische oplossing voor schoolgebouwen moet nog verder worden uitgewerkt en doorgevoerd in andere scholen in Spanje en Portugal omdat dit niet alleen een milieuvriendelijke maar ook een kostenbesparende oplossing biedt.

Dit vind je misschien ook leuk