Staking metromachinisten op honderdste verjaardag Metro Madrid

door admin
Staking metromachinisten op honderdste verjaardag Metro Madrid

Het honderdjarig bestaan van het metrostelsel in Madrid zal alles behalve feestelijk worden gevierd. De vakbond voor metromachinisten grijpt deze dag aan voor een staking die 24 uur zal duren. De machinisten leggen hun werk een hele dag neer om aandacht te vragen voor de asbestproblematiek in het metrostelsel en het feit dat er structureel gebrek is aan personeel en aan voldoende metrotreinen.

Geduld vakbonden Madrid is op

Machinisten vertellen: “Het geduld van de vakbond is op. We willen dat de autonome regio Madrid en het regionale ministerie van Verkeer de zorgwekkende toestand van de toekomst van het metrostelsel inzien, vooral met het oog op alle technologische vernieuwingen en het vooruitzicht dat er in 2030 metro’s zullen rijden zonder machinisten.”

Plan voor verwijderen asbest

Het metrobedrijf had een plan opgesteld samen met vier van de zes vakbonden om asbest in het metrostelsel aan te pakken. De vakbonden Sindicato de Maquinistas en de CCOO besloten zich buiten deze plannen te houden. Eerstgenoemde vond dat er een gebrek aan zorgvuldigheid, striktheid en openheid van informatie was bij het maken van de plannen. Ook zijn deze vakbonden van mening dat er eerst onder de juiste omstandigheden een onderzoek moet plaatsvinden naar de luchtkwaliteit onder de grond.

Het budget van dit plan is geschat op zo’n 140 miljoen euro en heeft als doel om al het asbest in 2025 uit het metrostelsel te hebben verwijderd. Bij het presenteren van de plannen beweerde het metrobedrijf dat het verwijderen van asbest geen enkel risico zal vormen voor de werknemers en de reizigers.

Tekort aan metropersoneel en -treinen

Toch geeft de vakbond voor metromachinisten aan dat de staking niet alleen te maken heeft met de aanpak van het asbest in het metrostelsel. Machinisten geven aan dat alle organisaties die te maken hebben met de metro hebben beloofd om te zorgen voor meer personeel en het creëren van banen. Volgens hen hebben de organisaties zich niet aan deze belofte gehouden. Ook is er een gebrek aan voldoende metro’s om alle reizigers tijdig en op een prettige manier te kunnen vervoeren.

Het metrobedrijf van Madrid geeft echter aan dat ze dit jaar honderd nieuwe functies hebben gecreëerd en dat ze doorgaan met het aantrekken van nieuw personeel. Het bedrijf laat ook weten dat ze bijna een overeenkomst hebben gesloten tot de aankoop van zestig nieuwe metrotreinen. Het metrobedrijf vertelt er wel bij dat er geen kortetermijnoplossingen zijn. “Alle eisen van de werknemers zullen worden ingewilligd door het metrobedrijf en het Madrileense Ministerie van Verkeer maar sommige dingen kosten nu eenmaal tijd.”

Dit vind je misschien ook leuk