Mercadona blijft favoriete supermarkt van de Spanjaarden

door admin
Mercadona blijft favoriete supermarkt van de Spanjaarden

Uit een onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeker Kantar blijkt dat Mercadona de koppositie onder de supermarkten in Spanje opnieuw behouden heeft. Mercadona wordt, op enige afstand, gevolgd door Carrefour, met een marktaandeel van 8,7%.

Carrefour heeft zijn marktaandeel verstevigd met een uitbreiding van het aantal supermarkten en de toegenomen verkoop via het internet. Op nummer drie staat DIA met een marktaandeel van 6,4%. Zes van de tien Spaanse huishoudens geven aan regelmatig boodschappen te doen bij DIA, waarmee de keten in 2020 gegroeid is. DIA wordt op de voet gevolgd door Lidl met een marktaandeel van 5,6%. Lidl maakte in 2019 zijn grootste groei door in Spanje.

In 2019 werd in Spanje 1% meer uitgegeven aan consumptiegoederen. De omzet van verpakte producten daalde vorig jaar met 1,2%, terwijl de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden in hetzelfde jaar verdubbelde. Voor hun boodschappen moesten de Spanjaarden vorig jaar 1,9% meer afrekenen. Het grootste deel werd besteed aan verse producten, waarvan de groei 2% was. Ook waren er in de Spaanse huishoudens meer biologische producten te vinden. Hiervoor werd vorig jaar 15% meer uitgegeven dan in het jaar daarvoor.

Dit vind je misschien ook leuk