Waar blijft Spanje met steun voor auto-industrie?

door admin
Waar blijft Spanje met steun voor auto-industrie?

Dat de auto-industrie belangrijk is, blijkt onder andere uit het feit dat de sector 7 procent van het BBP van Europa vertegenwoordigt en de werkgelegenheid zo’n 14 miljoen mensen bedraagt, volgens gegevens van de Europese vereniging voor autofabrikanten ACAE. Precies hierom willen diverse regeringen in Europa de sector in eigen land ondersteunen en de vraag naar duurzame auto’s stimuleren na de gevolgen van de coronapandemie.

Europese regeringen willen investeren in auto-industrie

Het coronavirus heeft geleid tot het sluiten van 298 autoverkoopbedrijven en -producenten die in Europa waren gevestigd. Regeringen in Europa willen de post-coronafase aangrijpen om de sector te hervormen tot een industrie die duurzamer, efficiënter en schoner is. De eerste plannen zijn gericht op het behouden van de werkgelegenheid op lange termijn, het stimuleren van de vraag en technologische innovatie.

Duitsland

Duitsland wordt gezien als de leider binnen Europa als het gaat om de auto-industrie. Met een steunpakket van bijna 12 miljard euro wil de regering investeren in de aankoop van auto’s zonder uitstoot en elektrische auto’s. Ook kunnen Duitsers en de fabrikanten profiteren van een belastingverlaging van 19 naar 16 procent en andere belastingvoordelen om de werkgelegenheid op peil te houden.

Frankrijk

Eind mei presenteerde Frankrijk zijn plan en investering van 8 miljard euro voor de auto-industrie. Ook kreeg het Franse Renault een staatslening van 5 miljard euro in ruil voor een investering van 1 miljard euro voor een vernieuwing van Franse auto’s en door Fransen te stimuleren om te kiezen voor elektrische auto’s.

Italië en Verenigd Koninkrijk

In Italië wordt waarschijnlijk in juli een wetsvoorstel goedgekeurd waardoor de sector gebruik kan maken van een verlenging van de subsidie voor de aankoop van voertuigen met een lage uitstoot. Ook de regering van het Verenigd Koninkrijk steunt de industrie door het doorbetalen van de salarissen van werknemers tot 80 procent om ontslagen te voorkomen.

Spanje

Met de investering van deze tientallen miljarden euro’s lijkt de steun van de Spaanse regering van 3,75 miljard euro zeer zuinig. Ook voor wat betreft de steun voor de aankoop van duurzame auto’s lijkt Spanje achter te blijven ten opzichte van andere Europese landen.

Deskundigen vanuit PWC zijn van mening dat een doordacht plan voor de Spaanse auto-industrie op z’n plek is. Niet alleen vanwege het aandeel van het BBP in Spanje maar ook vanwege de deskundigheid binnen de Spaanse sector. “Voornamelijk investeringen voor technologische innovatie hebben Spanje in het verleden de sector behoorlijk geholpen waardoor Spanje een geweldige concurrentiepositie heeft ten opzichte van andere landen. Deze mogen we niet opgeven”, aldus Manuel Díaz Delgado van PWC.

Dit vind je misschien ook leuk