Buitenlandse telewerkers gouden kans voor Spaanse economie

door admin
Buitenlandse telewerkers gouden kans voor Spaanse economie

Een paar weken geleden berichtte Facebook dat tussen nu en tien jaar de helft van de wereldwijde beroepsbevolking het werk vanuit huis doet, waarbij CEO Mark Zuckerberg zijn onderneming betitelde als het meest vooruitstrevende bedrijf als het gaat om telewerken. Het aannemen van nieuwe werknemers op afstand levert volgens hem een aantal voordelen op: geografische afstand is niet langer een belemmering bij het aantrekken van de meest talentvolle mensen, het personeelsbestand wordt diverser en het uiteindelijke product mogelijk beter. 

Er is nog een ander belangrijk voordeel: buitenlanders inhuren en op afstand laten werken kan personeelskosten besparen als die werknemers in een land wonen waar het levensonderhoud goedkoper is. Irene Cano, CEO van Facebook in Spanje, ziet in het telewerken een grote kans om de lege, rurale gebieden te herontwikkelen met behulp van technologische investeringen. Het aantrekken van buitenlands technisch talent is een meesterzet ten gunste van de Spaanse economie, vindt ook Carina Szpilka, voorzitter van Adigital, een werkgeversorganisatie binnen de digitale economie. 

Spanje is niet alleen aantrekkelijk voor toeristen

Het is niet voor het eerst dat dit idee in Spanje geopperd wordt, echter nu het telewerken als gevolg van de coronapandemie een hot topic is, worden ook de kansen die dit voor de Spaanse economie biedt, opnieuw actueel. Gebieden als Gran Canaria en Málaga hebben al jarenlang een aantrekkingskracht op ‘digitale nomaden’. Als land heeft Spanje tot nu toe echter kansen laten liggen; promotiestrategieën ontbreken die het voor buitenlanders makkelijk moeten maken de stap ook daadwerkelijk te zetten. In Denemarken bijvoorbeeld kwam er een website beschikbaar, bestemd voor buitenlands talent om hun vestigingsproces te vergemakkelijken: welke stappen zijn er te nemen, welk procedures moeten worden doorlopen en welke banen zijn er beschikbaar. Van soortgelijke promotiestrategieën zijn er tot nu toe in Spanje nog te weinig. 

Op Tenerife werd twee jaar geleden ‘Why Tenerife’ opgezet, een initiatief om talent vanuit de grotere buitenlandse digitale ondernemingen aan te trekken. Initiatiefnemer Elsa Rodríguez ziet in het project een waardevol alternatief voor het lokale massatoerisme. Bovendien, geeft Rodríguez aan, werken ze samen met universiteiten om ook de eigen talenten vast te houden. Ter promotie participeert ‘Why Tenerife’ op buitenlandse evenementen voor startups, waar de voordelen van werken in Spanje worden gepromoot zoals de hoge levenskwaliteit en de diverse fiscale voordelen. Om de stap te maken, geeft ‘Why Tenerife’ ook praktische informatie over bijvoorbeeld het zoeken van een woning of de afhandeling van de formaliteiten. 

Promotie en begeleiding zijn belangrijk bij het aantrekken talent

Vaak blijken de ambtenaren van Spaanse instellingen geen Engels te spreken en komt er niet zelden een tolk aan te pas. Rodríguez geeft dan ook drie punten aan die verbeterd moeten worden om meer buitenlands talent aan te trekken: ten eerste moet de procedure voor het verkrijgen van een visum worden vergemakkelijkt, ten tweede kan een bonus de doorslag geven zich in Spanje te vestigen en ten derde moet er gewerkt worden aan promotieactiviteiten en moet de communicatie worden verbeterd. Met een aantrekkelijk ‘startpakket’, waarmee veel zaken digitaal geregeld kunnen worden en het proces gestroomlijnd wordt, kan Spanje rekenen op een belangrijke toegevoegde waarde voor de nationale economie”, aldus Rodríguez. 

Dit vind je misschien ook leuk