Spaanse banken misleiden aanvragers krediet

door admin
Spaanse banken misleiden aanvragers krediet

Twee op de drie aanvragers van een hypotheek of consumptief krediet worden door de Spaanse banken misleid. Ze krijgen te horen dat aan de gevraagde lening een verzekering gekoppeld zit. In veel gevallen is deze verzekering ook nog eens duurder dan bij andere verzekeraars.

Verzekering niet verplicht af te sluiten bij kredietverstrekker

Het Spaans College van Bemiddelaars liet dinsdag weten dat dat niet legaal is. Banken zijn verplicht klanten te informeren dat een hypotheek of lening niet verplicht gekoppeld is aan een verzekering. Volgens Javier Barberá, voorzitter van de Bedrijfsopleiding Verzekeringen CECAS vinden veel gedupeerde klanten het lastig om een klacht in te dienen tegen hun bank, omdat ze afhankelijk zijn van de kredietverstrekker. Om het misbruik van deze instanties een halt toe te roepen, verzocht CECAS de Mededingingscommissie CNMC hier onderzoek naar te doen, aldus de Spaanse krant El País.

Banken geven misleidende informatie

In mei hebben CECAS en marktonderzoeksbureau GAD3 onderzoek gedaan naar deze vorm van koppelverkoop. Het onderzoek werd in heel Spanje gehouden onder klanten die de afgelopen 10 jaar een hypotheek of consumptieve lening hebben afgesloten. De meeste kredieten en hypotheken worden afgesloten bij BBVA (25 procent), Santander (22 procent) en CaixaBank (18 procent). Uit het onderzoek kwam naar voren dat 66 procent van de aanvragers niet door bank is geïnformeerd dat een verzekering ook bij een andere instantie kon worden afgesloten. Hun werd voorgehouden dat een verzekering verplicht was en onlosmakelijk verbonden aan de lening. Bij het afsluiten van een hypotheek werd in 74 procent van de gevallen een verzekering als voorwaarde opgenomen, bij een consumptief krediet was dat 53 procent. Slechts 39 procent van de ondervraagden gaf aan dat het afsluiten van een verzekering geen voorwaarde was voor een krediet.

Verzekeringen te duur

Barberá merkte op dat de opgedrongen verzekering vaak niets met de lening te maken had (zoals bijvoorbeeld een autoverzekering) en gemiddeld 79 procent duurder was dan bij andere verzekeraars. Bovendien probeerden de banken hun klanten vaak verzekeringen te verkopen die ze niet nodig hadden. Enerzijds bood de bank soms een korting, maar doordat de klant zich liet oververzekeren, was de klant toch duurder uit.

Onrechtmatige handelspraktijken 

Uit het onderzoek is gebleken dat bij veel banken sprake is van oneerlijke concurrentie. Ook doen zich er vaak onrechtmatige handelspraktijken voor die tegen de vrijheid van klanten ingaan. Banken maken daarbij misbruik van hun machtspositie, concludeert de onderzoeker.

Dit vind je misschien ook leuk