Spanje gaat eerste duurzame waterstoftrein testen

door admin
Spanje gaat eerste duurzame waterstoftrein testen

Deze trein, met steeds meer trekkracht, maakt gebruik van waterstof als energiebron voor het aandrijven van de tractiemotor. De eerste waterstoftreinen reden in 2018 in Duitsland, inmiddels zijn er waterstoftreinen met een actieradius van zo’n 1000 kilometer, wat overeenkomt met de afstand die een dieseltrein kan afleggen zonder te tanken. In Spanje staan de eerste testen van de waterstoftrein gepland voor eind 2021.

Presentatie Spaans prototype

Talgo, de Spaanse fabrikant van spoorwegmaterieel, presenteerde het ontwerp voor een waterstofaandrijvingssysteem voor treinen tijdens het SOI H20-evenement, waar waterstoftechnologie centraal staat. Volgens Talgo, de grootste toeleverancier van spoorwegmaatschappij Renfe, gaat het om het eerste prototype in Spanje en is het de bedoeling dat het ontwerp diesellocomotieven gaat vervangen. Het SOI H20-congres vond plaats in Don Benito (Extremadura), waar ook de eerste testen van de Talgo-waterstoftrein eind 2021 zullen worden uitgevoerd.

Systeem past op alle treinen

Het project voor de waterstoftrein is een publiek-privaat initiatief met een budget van circa 15 miljoen. Het Talgo-systeem biedt een modulaire oplossing die op alle soorten treinen kan worden geïnstalleerd, maar in eerste instantie specifiek ontworpen is voor het platform Vittal de Cercanías y Media Distancia (korte en middellange afstandstreinen), waarin Talgo samenwerkt met Renfe, en voor verschillende aanbestedingsprocessen, zowel in Spanje als daarbuiten.

Duurzaam en gemakkelijk te implementeren

Het grote voordeel van waterstoftreinen ten opzichte van 100% elektrische treinen is dat er geen verandering van de sporen en de bovenleidingen nodig zijn. De eenvoudige implementatie maakt volgens Talgo dat waterstoftechnologie ‘het logische antwoord is op de behoeften van zwaar transport en in het bijzonder van die spoorlijnen die geen elektrificatiesystemen via bovenleidingen hebben’. Waterstofbatterijen slaan energie op die geproduceerd wordt uit hernieuwbare bronnen (in tegenstelling tot fossiele energiebronnen, die niet hernieuwbaar zijn). Deze energie wordt gebruikt voor de geavanceerde aandrijvingssystemen van Talgo, die worden aangevuld met regeneratieve remtechnologie, waardoor de trein bij het wegrijden in rap tempo kan versnellen. Dat werkt bij bepaalde hybride auto’s ook zo.

Interessante optie

Waterstoftreinen zijn inmiddels een interessante optie geworden die door de grote spoorwegmaatschappijen verder onderzocht zal worden. De Spaanse spoorbeheerder ADIF voert gesprekken met verschillende bedrijven in de sector om deze technologie ook in te voeren op minder frequent gebruikte trajecten en op spoorwegen zonder bovenleiding.

Dit vind je misschien ook leuk