Waar blijft succes van RadarCovid-app in Spanje?

door admin
Waar blijft succes van RadarCovid-app in Spanje?

Vijftig dagen na de lancering van de Spaanse corona-app rapporteert RadarCovid iets meer dan 1 procent van alle bevestigde coronagevallen die dagelijks in Spanje worden gemeld. Hoewel de app meer wordt gebruikt sinds de lancering ervan in Madrid vorige week, wordt er nog onvoldoende in geregistreerd om de effectiviteit ervan te valideren.

Inzet zorginstellingen en burgers essentieel

Nu de app live en in gebruik is, hangt de effectiviteit van de app af van artsen, zorgmedewerkers en burgers. Zorgmedewerkers moeten hun patiënten van een wachtwoord en informatie voorzien zodat zij de besmetting in de app kunnen registreren. Zodra het wachtwoord is ingevoerd, krijgen andere mensen die gedurende minimaal 15 minuten in de buurt van deze patiënt zijn geweest – mits die in het bezit van de app zijn – een waarschuwing dat zij in contact zijn geweest met een positief getest persoon. Alle informatie blijft anoniem.

Afgelopen woensdag werden 11.970 nieuwe coronagevallen gemeld door het Spaanse Ministerie van Volksgezondheid. Om precies te zijn, is tot en met 14 oktober 1,18 procent van deze nieuwe coronagevallen geregistreerd in de app. Met dit resultaat is de app nog onvoldoende effectief volgens de Spaanse overheid.

Deals met sportbonden voor bevorderen gebruik Spaanse corona-app

Ondertussen is de Spaanse overheid contact aan het leggen met sportfederaties en probeert de regering via bekende autocoureurs, atleten of andere olympische sporters het gebruik van de app onder de Spaanse bevolking te bevorderen. Voor de lancering was al de verwachting dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar de app minder zouden gebruiken. Op dit moment gebruikt 9,3 procent van de Spaanse jongeren de RadarCovid-app. Spanjaarden tussen de 35 en 44 jaar zijn het best vertegenwoordigd; 17,1 procent van de Spaanse burgers in deze leeftijdsgroep heeft de app gedownload.

RadarCovid is de app in Spanje die moet helpen bij het contactonderzoek om zo besmettingsketens te doorbreken. Het ontwikkelen van de app heeft ruim 300.000 euro gekost. De effectiviteit van een soortgelijke app in Duitsland ligt een stuk hoger. Een op de vijf Duitsers gebruikt de app. Het nadeel van dit soort apps blijft volgens verschillende overheden dat de invoering van de gegevens op vrijwillige basis gebeurt.

Dit vind je misschien ook leuk