Madrid maakt einde aan een van vervuilendste Spaanse verkeersknooppunten

door admin
Madrid maakt einde aan een van vervuilendste Spaanse verkeersknooppunten

Dagelijks passeren duizenden auto’s de Plaza Elíptica, een druk verkeersknooppunt dat onderdeel uitmaakt van de A-41, de verbindingssnelweg tussen de steden Toledo en Madrid. Het plein is een van de locaties in Spanje waar de hoogste concentratie broeikasgassen wordt gemeten. Om de gevolgen daarvan voor met name de bewoners van de omringende wijken te reduceren, worden alle voertuigen met een hoge uitstoot van schadelijke gassen vanaf 2021 geweerd. 

Zonder milieusticker geen toegang

Daarvoor komt er een toegangs- en parkeerverbod voor alle benzinevoertuigen van vóór het jaar 2000 en alle dieselvoertuigen van vóór 2006. Dat zijn kortom alle gemotoriseerde voertuigen waarvoor geen geldige milieusticker door de Spaanse verkeersdienst DGT wordt afgegeven. De gemeente Madrid maakt een uitzondering voor de bewoners en middenstanders van het omliggende gebied voor wie de restricties niet zullen gelden. Zij zijn bovendien maar verantwoordleijk voor vijf procent van de luchtverontreiniging in dit gebied. 

Boven EU-norm

Ondanks dat de luchtkwaliteit als gevolg van de coronamaatregelen in de Madrid is verbeterd, werd afgelopen maandag op de Plaza Elíptica de grenswaarde voor het jaargemiddelde van 40 microgram stikstofdioxide per kubieke meter overschreden. Aan de tweede parameter die door de EU is vastgesteld, namelijk een uurgemiddelde van 200 microgram per kubieke meter dat maximaal 18 keer per kalenderjaar mag worden overschreden, voldoet de Plaza Elíptica vooralsnog wel. Sinds 2010 echter worden beide grenswaarden herhaaldelijk overschreden op deze drukke locatie van de Spaanse hoofdstad. 

18 procent minder verkeer

De invoering van de lage-emissiezone moet het aantal auto’s en vrachtwagens op dit knooppunt met achttien procent omlaag brengen. Het gebied waarvoor de restricties gaan gelden wordt begrensd door de A-42 van de Avenida de Los Poblados tot de ringweg M-30. Ook is er druk gezet op de centrale regering voor de aanleg van zogeheten VAO-rijstroken voor busdiensten die over de A-42 rijden en een alternatief moeten bieden voor de bijna 122 duizend voertuigen die dagelijks dit traject Toledo-Madrid afleggen. 

Dit vind je misschien ook leuk