Wanneer mag je toeteren in het Spaanse verkeer?

door admin
Wanneer mag je toeteren in het Spaanse verkeer?

Je ziet een kennis lopen; iemand voor je bij het stoplicht heeft meer aandacht voor zijn mobiele telefoon en ziet niet dat het al lang op groen staat; je rijdt achter iemand met een snelheid van 15 km/u waar 30 km/u is toegestaan; iemand stopt midden op de rijbaan om een ander uit te laten stappen of even een boodschap te doen bij de dichtstbijzijnde winkel… Allemaal situaties waarin je geneigd kunt zijn even flink te claxonneren. Alleen is toeteren in dit soort gevallen niet toegestaan. Het valt namelijk onder overdreven of ongemotiveerd toeteren en dat is verboden. 

Tot 800 euro boete als je dit auto-onderdeel niet op orde hebt

Het gebruik van de claxon is geregeld in artikel 110 van het Algemeen Verkeersreglement: “Bij uitzondering of indien voorzien door enige regeling van de wetgeving inzake verkeer, motorvoertuigenverkeer en verkeersveiligheid, mogen akoestische signalen met niet-schokkend geluid worden gebruikt, en het ongemotiveerde of overdreven gebruik ervan is verboden”.

De boetes

Oneigenlijk gebruik van de claxon kan leiden tot boetes tot 200 euro, zo waarschuwt DGT op Twitter. Deze boetes worden in artikel 110 van het Algemeen Verkeersreglement als volgt gecategoriseerd:

  • Als de claxon op een schelle of buitensporige manier wordt gebruikt, voor niet-gereguleerde doeleinden of in akoestische beschermde gebieden is de boete 80 euro; 
  • Op het gebruik van een claxon met een gemanipuleerd akoestisch signaal, of zelfs de afwezigheid of slechte staat ervan, staat een boete van 200 euro.

RACE, de Spaanse variant op onze ANWB vat de gevallen waarin een automobilist een boete kan krijgen voor onnodig claxonneren als volgt samen:

  • Gebruik akoestische signalen met schel geluid: 80 euro
  • Gebruik van akoestische signalen zonder wettelijk toegestane reden: 80 euro.
  • Het niet gehoorzamen van het signaal dat verboden is om akoestische signalen uit te voeren (R-310): 80 euro.
  • Het besturen van een voertuig met speciale akoestische signalen zonder dat dit voertuig een voorrangskarakter heeft, het gaat om een speciaal voertuig of om speciaal transport: 200 euro.
  • Rijden met een niet-prioritair voertuig met speciale akoestische signaalgevers: 200 euro.

 

Wanneer toeteren toegestaan?

Maar wanneer kunnen we de claxon dan gebruiken? De Algemene Verkeersdienst (DGT) beschrijft de enige drie gevallen waarin toeteren is toegestaan.

  1. Om een ​​mogelijk ongeval te vermijden en vooral op smalle wegen met veel bochten
  2. Buiten de bebouwde komt mag je een ander voertuig waarschuwen bij het inhalen ervan.
  3. Om andere weggebruikers te waarschuwen voor je aanwezigheid, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 70 (dat wil zeggen, als een bestuurder wordt gedwongen om als hulpdienst te rijden. In dat geval moet de claxon met tussenpozen worden gebruikt gecombineerd met gevarenlichten).

Er is natuurlijk wel ruimte voor interpretatie, want wat de een ziet als noodzakelijk toeteren om een ongeval te voorkomen, kan de ander zien als overdreven. De dienstdoende autoriteiten zullen hierin het laatste woord hebben. 

Hoewel de wet het gebruik van de claxon veel meer beperkt dan waar de chauffeurs zich aan houden, is het hebben van een goed werkende claxon verplicht, zoals vermeld in artikel 11 van het Algemeen Voertuigreglement: “Alle motorrijtuigen moeten zijn uitgerust met een apparaat dat akoestische signalen produceert die een continu, uniform geluid van voldoende intensiteit afgeven”.

Niet voor de hand liggende verkeersboetes in Spanje

Dit vind je misschien ook leuk