Spanjaard koopt minder, maar geeft meer uit in supermarkt

door admin
Spanjaard koopt minder, maar geeft meer uit in supermarkt

Algemeen directeur van de werkgeversorganisatie van de supermarkten Asedas, Ignacio García Magarzo, heeft erop gewezen dat Spaanse distributiebedrijven zien dat de consument ‘crisisgedrag begint te vertonen’ dat veroorzaakt wordt door de stijgende prijzen. 

Op vragen van journalisten wees de topman van Asedas – waarin merken zoals Mercadona, DIA, Lidl en regionale ketens zijn verenigd – op het effect van de stijging van de prijzen in het boodschappenmandje. Volgens de laatste officiële gegevens bedraagt de prijsstijging voor levensmiddelen zelfs meer dan 10%.

‘We hebben te maken met een buitengewoon complex scenario. De supermarkten hebben ‘verantwoordelijk’ gedrag laten zien, aangezien zij ‘maandenlang de stijging van deze prijzen hebben ingedamd door hun marges aan te passen, zoals altijd gebeurt in crisissituaties’, stelde hij. 

Alle kanalen en exploitanten getroffen

De realiteit, die ‘alle kanalen en exploitanten in gelijke mate treft’, betekent ook nog de strijd om geen klanten te verliezen in een markt met ‘enorme concurrentie’ waar het ‘zeer gemakkelijk’ is het ene merk door het andere te vervangen. Volgens Magarzo ‘doen de ondernemingen hun best om een deel van het vertrouwen terug te winnen dat zij misschien door de prijzen verliezen’. Maar ‘de consument gedraagt zich als in een consumentencrisis’, wat zich vertaalt in lagere bestedingen, met frequentere aankopen en uiteindelijk een lagere rekening. 

Roep om lagere belastingen 

‘De inflatie brengt ons terug in een scenario dat vergelijkbaar is met dat van 2008, maar we hopen dat we niet met een daling van de consumptie te maken krijgen zoals we toen zagen,’ zei hij ook. Namens Asedas drong hij erop aan deze situatie samen met de regering aan te pakken, bijvoorbeeld door verlaging van de belasting op consumptieartikelen.

Opkomst van online verkoop?

Kijkend naar de aankoopkanalen blijkt boodschappen doen in fysieke winkels nog altijd populair. Volgens de laatste cijfers winkelen zes op de tien Spanjaarden in fysieke winkels, tegenover de 6% die alleen online winkelt. 33% van de consumenten koopt zowel fysiek als online. Wel is de verwachting dat het omnichannelwinkelen blijft toenemen, zeker sinds steeds meer Spanjaarden tijdens de pandemie het online winkelen ontdekten. Door de inflatie komt Spanje weer in een scenario dat vergelijkbaar is met dat van 2008, maar we hopen dat de consumptie niet zal dalen zoals toen. 

García Magarzo wees er op dat e-commerce duurzaam moet zijn, ook in economisch opzicht, en dat de extra kosten van thuisbezorging ‘de winstgevendheid bemoeilijken’. Als voorbeeld wees hij erop dat er nu ‘bedrijven zijn die er prat op gaan dat zij geen geld verliezen met online-handel’. 

Dit vind je misschien ook leuk