Hoe Mercadona haar meest innovatieve producten ontwikkelt

door admin

Een buurtbewoner kwam vervolgens met een eigen recept dat zij zelf altijd maakt omdat ze de varianten van Mercadona niet lekker vond. Uiteindelijk bleek dat haar huisgemaakte tomatensaus het lekkerst werd gevonden door de rest van het testpanel, waardoor deze nu te vinden is in de schappen van de populaire supermarkt.

Innovatiecentrum

De sleutel tot de uitstekende recepten van het huismerk Hacendado ligt bij los jefes, de zogenaamde chefs, zoals Mercadona haar klanten noemt. In één van de 12 innovatiecentra van Mercadona, komen de ideeën van de consumenten en de supermarktketen samen. Er wordt naar de jefes geluisterd om te kijken wat hun wensen zijn en op die manier nieuwe ontwikkelingen op de markt te kunnen brengen. Deze innovatiecentra zijn de kern van de eigen merken Hacendado en Deliplus van de Mercadona.

‘Luisteren is het lastigste’, aldus Juan Carlos Quilis, coördinator van het innovatiecentrum voor zuivelproducten. ‘Als je alleen kijkt naar de verkopen, weet je welke producten het het beste doen, maar je weet niet waarom het ene product succes heeft en het andere totaal niet’.

Veganistische ijsjes

In 2015 werden meer dan 400 nieuwe producten geïntroduceerd, waarvan er ongeveer 100 gelanceerd zijn met dank aan de jefes in samenwerking met innovatiecentra. Voor deze 100 producten zijn meer dan 5.500 sessies met de jefes gehouden. Een van de laatste ontwikkelingen uit het centra voor zuivel is een veganistisch ijsje op basis van rijst of soja. Deze ijsjes bevatten geen melk, gluten en zijn geschikt voor mensen met allergieën.

Geliefde supermarkt

 

Onlangs berichtten we ook al over Mercadona toen bekend werd dat de eigenaar Juan Roig veel van zijn miljoenen investeert in de Spaanse samenleving door middel van onder andere sponsoring van sportevenementen en kleine ondernemers.

Mercadona is bij veel Spanjaarden een geliefde supermarktketen. Het is bovendien de enige supermarktketen nog volledig in Spaanse handen en is tot op de dag van vandaag een familiebedrijf. De supermarkt staat bekend om het ruime aanbod van huismerken, zoals Hacendado, Deliplus en Compy. Mercadona had in 2014 een marktaandeel  van 14,4%, een omzet van 20,1 miljard euro en een winst van 543 miljoen euro.

Lees ook: Mercadona leider Spaanse detailhandels op wereldranglijst

Dit vind je misschien ook leuk