Miljoenenschade door fraude voor Spaanse kusthotels

door admin
Miljoenenschade door fraude voor Spaanse kusthotels

Britse advocaten sporen Britse toeristen aan om valse aangiften te doen tegen de hotels waar zij verblijven, opdat zij achteraf van de touroperators het volledige bedrag van hun verblijf teruggestort krijgen.

Zo werden er tegen bepaalde hotels van het type all inclusive aangiftes gedaan rond voedselvergiftiging. De Britten zagen in een meerderheid van de gevallen, volgens lokale kranten dat zij in het gelijk werden gesteld en hun geld terugkregen van de touroperator.

Contracten opgezegd

De fraude wordt zelfs op zo’n grote schaal gepleegd dat enkele hotels in Benidorm hun contracten met de betreffende touroperators al hebben opgezegd. Inmiddels zijn ook op de Canarische Eilanden de autoriteiten op de hoogte. Zij stellen het aan de kaak bij politie en het regionale ministerie van Toerisme om een onderzoek uit te voeren.

Vergiftigd?

Er werden foto’s verspreid van rondrijdende busjes met daarop de wervende reclame-teksten van de advocaten van Claim Clinic, zoals ze zichzelf noemen: ‘Ziek in het buitenland?’, ‘hebben ze je vergiftigd met salmonella, norovirus, e-Coli of gastroenteritis?’ De advocaten werken op basis van no cure no pay om een aanklacht indienen nog aantrekkelijker te maken voor hun potentiële klanten.

Immoreel

Volgens Hosbec, de branchevereniging van hotels aan de Costa Blanca, is er al sprake van miljoenen euro’s aan schade als gevolg van dit type bedrog. Een woordvoerder van de vereniging bestempelde de praktijken als ‘immoreel’ en ‘grenzend aan een delict’. Het fenomeen is niet nieuw, maar komt nu op grotere schaal voor dankzij de snelle verspreiding via internet en sociale media.

Volgens horeca-vakblad Hosteltur hebben de touroperators TUI en Jet2Holidays de hotels met wie zij samenwerken al gewaarschuwd. Daarom nemen de overkoepelende horecaverenigingen op Tenerife en Las Palmas nu ook maatregelen.

Volgens Hosbec poneren de advocaten hun claim direct bij de touroperators. Dit is vaak maanden na het vermeende incident, waarvoor dan ook geen bewijs wordt geleverd. Die touroperators betalen vrij snel het bedrag van het verblijf vermeerderd met de advocaatkosten erug aan de cliënt van de Britse advocaten. Dit bedrag brengen zij in mindering op hetgeen de hotels achteraf aan hen factureren. Zo voelt niemand direct de schade en zijn de hotels pas in een latere fase de dupe.

Proces

Aangezien de advocaten handelen volgens Engels recht, is het voor de hotels en touroperators in elk geval zeker dat ze veel meer geld verliezen wanneer ze een proces zouden aanspannen om hun gelijk te claimen. Dus vaak laten ze het maar zo. 

Dit vind je misschien ook leuk