Motorrijders Barcelona boos om gebrek aan parkeerplaatsen

door admin
Motorrijders Barcelona boos om gebrek aan parkeerplaatsen

De gemeente Barcelona en verschillende belangenbehartigers van motorrijders liggen met elkaar in de clinch over parkeermogelijkheden voor motors in de stad.

Stoep is voor voetgangers

De gemeenteraad van Barcelona vindt dat de stoep voor voetgangers is en heeft daarom besloten dat motorrijders daar niet meer mogen parkeren. In ruil daarvoor wijst de stad hen 636 nieuwe parkeerplaatsen toe en probeert ze het betaald parkeren voor motorrijders goedkoper te maken. Volgens de gemeente konden op de teruggewonnen ruimte van 43.000 m2 ongeveer tweeduizend motors parkeren. De Vereniging Motorrijders van Barcelona Motoristes BCN, meent echter dat er hiermee veel meer motorparkeerplaatsen verloren gaan en denkt eerder aan 11.600 plaatsen.

Te weinig nieuwe parkeerplaatsen

De gemeente wijst 636 parkeerplaatsen langs de weg aan die speciaal voor motorrijders zijn bedoeld. De Vereniging van Bedrijven in de tweewielersector Anesdor meent dat dat veel te weinigis. Terwijl er volgens cijfers van de gemeente 262.000 motorrijders zijn in Barcelona, schat de woordvoerder van Anesdor dat aantal op 490.000. Hij zegt dat 43% van het gemotoriseerde verkeer in de stad uit motors bestaat, terwijl maar 22% van de parkeerplaatsen aan motorrijders wordt toegewezen. Er moeten nog zeker 55.000 extra parkeerplaatsen bijkomen, aldus Anesdor.

Betaald parkeren te duur

De gemeenteraad is met parkeerterreinen in de stad in gesprek om het parkeertarief voor motors te verlagen. Dan nog blijft betaald parkeren te duur voor veel motorrijders. Wie voor zijn werk op de motor naar de stad komt en moet betalen voor een parkeerplaats is jaarlijks zo’n 800 euro kwijt, benadrukt de Motoristes BCN.

Bereikbaarheid vanuit buitenwijken

Barcelona wil dat iedereen zoveel mogelijk te voet, per fiets of met het openbaar vervoer reist binnen de stad, maar dat is volgens Motoristes BCN en de vereniging van vrouwelijke motorrijders, Mujeres Moteras, niet altijd mogelijk. Voor wie vanuit de buitenwijken naar het centrum moet, is lopen of fietsen te ver en reizen met het openbaar te duur en kost bovendien te veel tijd. Ook vinden veel mensen reizen met het openbaar vervoer, net na de coronapandemie, minder prettig omdat daarbij het onderling afstand houden moeilijk is. 

Motor beste alternatief

De Anesdor benadrukt dat de motor een efficiënt, goedkoop en snel vervoermiddel is, dat minder files veroorzaakt en minder vervuilend is dan de auto, zeker nu er steeds meer elektrische motors op de markt komen. Daarom is de motor niet een probleem, maar juist de oplossing voor het mobiliteitsprobleem in de stad, menen de motorrijders.

Bevordering motorrijden

De gemeente Barcelona heeft onlangs enkele bedrijven een licentie gegeven voor ‘sharing’, het gezamenlijk gebruikmaken van een bedrijfsauto of -motor. Om het motorrijden binnen te stad te bevorderen, moeten er nog veel meer licenties uitgegeven worden, aldus Ecooltra, een bedrijf dat elektrische motors voor gezamenlijk gebruik aanbiedt.

Dit vind je misschien ook leuk