Spaans sapmerk Don Simón wint hoger beroep in zaak tegen Granini

door admin
Spaans sapmerk Don Simón wint hoger beroep in zaak tegen Granini

In oktober 2017 stelde de rechtbank van Barcelona de Spaanse multinational en producent van wijnen en Don Simón vruchtensappen J. García Carrión in het gelijk in een zaak tegen concurrent Granini, een Duitse multinational uit dezelfde sector. Commercials van Granini Spanje werden ook toen al door de rechter misleidend bevonden.  

Geen natuurlijk sinaasappelsap maar nectar

In de betreffende commercial prees Granini zijn sap aan als natuurlijk vruchtensap, terwijl het in werkelijkheid ging om een nectar, een vruchtensap waarin ook andere ingrediënten zijn verwerkt. Granini kreeg door de rechter een verbod opgelegd de reclame nog langer uit te zenden. Daarbij werd de Duitse fabrikant verplicht om op drie nationale Spaanse televisiezenders een boodschap uit te zenden waarin de commercial zou worden gerectificeerd en uitdrukkelijk kenbaar zou worden gemaakt dat het om een nectar en niet om natuurlijk vruchtensap ging. 

Op die beslissing van de rechter ging Granini in hoger beroep, waarna afgelopen juni uiteindelijk een einde kwam aan de kwestie en Eckes Granini Ibérica, de Spaanse tak van de Duitse fabrikant, opnieuw in het ongelijk werd gesteld. Het hoger beroep werd afgewezen omdat de gebruikte woorden in de commercial een gemiddelde consument de indruk geven dat het om puur sinaasappelsap gaat in plaats van een nectar met nog andere ingrediënten.

Voor de derde keer misleidende commercial

Het is niet voor het eerst dat Granini wordt gesommeerd een commercial terug te trekken wegens het schenden van de reclamecode. In een recente commercial wordt de term ‘100% vruchten’ gebruikt, terwijl het om een vruchtensap uit concentraat gaat. De Spaanse Reclame Code Commissie Autocontrol, verbood Granini om deze reclames nog langer op televisie en andere media uit te zenden wegens een misleidende boodschap waarin ten onrechte wordt gesuggereerd dat het om versgeperst vruchtensap gaat. Al in 2010 werd Granini voor het eerst door Autocontrol op de vingers getikt wegens het aanprijzen van een vruchtensap als 100% natuurlijk en zonder toegevoegde suikers, terwijl het ook toen om een sap op basis van vruchtenconcentraat ging.

Dit vind je misschien ook leuk