Tientallen lokale ondernemers Málaga ten onder aan succes booming stad

door admin
Tientallen lokale ondernemers Málaga ten onder aan succes booming stad

‘Dertig panden tussen de calles Nueva, Puerta del Mar, Plaza Felix Saenz, Alarcón Lujan, Plaza de la Constitución, San Juan, Camas en ik heb nog niet alles gefotografeerd in wat het échte historische hart van Málaga is’. Gonzalez plaatste dinsdagmiddag dertig foto’s op zijn Facebookpagina om aandacht te vragen voor de nijpende situatie waarin veel winkeliers in de stad zich bevinden. Vervolgens schrijft hij de oorzaken op die in zijn optiek tot het vertrek van de lokale ondernemers hebben geleid:

‘Een van de redenen is dat de eigenaren van de panden misbruik maken en bedrijven kapot maken door op een beledigende manier te vragen om een dubbele of drievoudige huur.’

‘Het gebrek aan steun voor de lokale ondernemers van de overheden en het gebrek aan lokaal consumentisme’

‘Betaling autónomo, IVA, sociale verzekeringen. In de Calle Nueva kost een pand 9.000 euro ex. btw en daar komen nog de kosten voor personeel, verbouwingen, aanpassingen van het pand aan lokale regelgeving, bijdrage aan de wet voor gegevensbescherming, administratieve processen voor openingsvergunningen, belastingen en meer uitvindingen om mensen geld uit de zak te kloppen. Ik heb geen idee tot waar deze ziekte gaat, de aangekondigde kroniek van de dood van de lokale handel. Hoever zullen we gaan?’

Niet alleen winkeliers in Málaga hebben het moeilijk, ook inwoners kunnen amper nog betaalbare woningen vinden in het centrum van de stad. Steeds meer appartementen worden opgekocht door investeerders en voor veel geld en voor korte termijn verhuurd aan toeristen. De stad sloot 2019 af met ruim 1,4 miljoen bezoekers die in hotels verbleven. Het ging in totaal om ruim 2,7 miljoen overnachtingen met een gemiddelde bezettingsgraad van 79 procent. Van alle bezoekers aan Málaga kwam 62,7 procent uit het buitenland. Jarenlang heeft het gemeentebestuur flink ingezet op deze sector door het opknappen van het historisch centrum, internationale musea aan te trekken en de haven uit te breiden. Dat de hogesnelheidstrein AVE Málaga als bestemming kreeg en de luchthaven flink werd uitgebreid, legde de stad eveneens geen windeieren. 

Dat Gonzalez nu een van de keerzijdes van het toeristische succes van Málaga zo treffend in beeld brengt, raakt duidelijk bij velen een gevoelige snaar, te zien aan de reacties die hij op zijn post krijgt. 

‘Betreurenswaardig, we zijn onzichtbaar, het lijkt erop dat ze alleen geïnteresseerd zijn in franchises en grote winkelcentra’

‘Zo staat het ervoor: onbetaalbare en levenloze panden’

‘Het is triest maar ook ik kom al jaren niet meer in het centrum van Málaga vanwege het gebrek aan parkeerplaatsen en het is gekkenwerk om met de auto Málaga in te gaan’.

‘En vele staan al vele jaren leeg, een teken dat het kennelijk beter is voor de eigenaren om ze zo te houden in plaats van te gokken op ondernemers, door de huur een beetje te verlagen.’ 

In diverse reacties wordt ook gewezen op het feit dat het ook aan de inwoners zelf ligt, die kennelijk de voorkeur geven aan winkelen in grote commerciële centra waar alles bij de hand is, boven in het centrum de diverse kleine zelfstandigen te bezoeken. Daarbij kopen steeds meer mensen hun spullen online. Een ontwikkeling waar winkeliers in heel Europa mee te maken hebben. Málaga is ook niet de enige stad waar historische centra steeds meer op openluchtmusea beginnen te lijken, met een aanbod van horeca en winkels dat puur op toeristen is gericht. Hetzelfde geldt voor steden als Barcelona, Palma de Mallorca, Amsterdam. Om bij de woorden van Gonzalez te blijven: Hoever zal het gaan?

Dit vind je misschien ook leuk