Luchtkwaliteit hoofdstad Spanje niet op orde ondanks maatregel Madrid Central

door admin
Luchtkwaliteit hoofdstad Spanje niet op orde ondanks maatregel Madrid Central

In een rapport van de milieubeweging Ecologistas en Acción is te lezen dat de luchtkwaliteit in het centrale district van de Spaanse hoofdstad een stukje is verbeterd. Desalniettemin blijft de vervuiling door stikstofdioxide (NO²) in de rest van Madrid zorgwekkend hoog. De luchtvervuiling wordt voornamelijk veroorzaakt door de verbranding van dieselmotoren van auto’s en de centrale verwarming van de huishoudens. In het rapport worden de meest recente gegevens over de maand maart gepresenteerd.

Luchtvervuiling neemt toe van 2018 naar 2019

In het rapport staat geschreven dat er in maart gemiddeld tot 36 microgram NO² per kubieke meter is gemeten in de 24 meetstations. In maart 2018 was dat nog gemiddeld 29 microgram. Slechts drie meetstations gaven verbeterde resultaten weer ten opzichte van vorig jaar. Afgelopen december nam de luchtvervuiling toe met 1,8 procent in vergelijking met december 2017. Dit jaar daarentegen, was er in januari 22 procent, in februari 17 procent en in maart 24 procent meer vervuiling dan in dezelfde maanden een jaar geleden.  

Verkeersbeperking Madrid Central

Met deze gegevens trekt Ecologistas en Acción de conclusie dat de maatregel ‘Madrid Central’ die afgelopen 30 november in werking trad nog niet het gewenste effect heeft. Sinds eind november 2018 worden auto’s van mensen die niet in het centrale district wonen geweerd. Alleen vervoersmiddelen van inwoners, mensen die speciale toestemming hebben en het openbaar vervoer en VTC-taxi’s hebben toegang tot Madrid Central om zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

Het rapport spreekt ook over een ernstigere mate van vervuiling bij de meetstations die zich vlakbij de grens van het centrale district bevinden. In de gebieden van Plaza de España, Ramón y Cajal, Retiro, Farolillo, Méndez Álvaro o Cuatro Caminos is er een hoger niveau vervuiling gemeten. De vervuiling waar eerst in het centrale district sprake van was, heeft zich nu verplaatst naar de randgebieden van Madrid Central en naar alle gebieden die zich buiten het centrum bevinden.

In het midden van Madrid Central hebben de verkeersbeperkingen een goede invloed op de vervuiling door stikstofdioxide. Bij Plaza del Carmen bijvoorbeeld is er sprake van een 17 procent daling van de luchtvervuiling in vergelijking met maart 2018. Ook de meetstations bij Paseo de la Castellana en Plaza de Castilla gaven een verbetering van de luchtkwaliteit aan.

Uitblijvende regen en wind grote factor in luchtvervuiling

Een van de redenen waardoor de luchtvervuiling nog niet is gedaald ten opzicht van vorig jaar is het feit dat de afgelopen maanden weinig regen is gevallen. De zon scheen vaak en de afwezigheid van regen en wind zorgen ervoor dat de vervuilingswaarden niet het niveau hebben bereikt wat wel werd verwacht na de invoering van de verkeersbeperking.

Verkeersbeperking Madrid Central niet voldoende

Ondanks deze vergelijkingen van 2018 en 2019, is de conclusie van het rapport van Ecologistas en Acción dat de luchtkwaliteit in het centrum van Madrid maar ook daarbuiten wel is verbeterd. De milieubeweging vergeleek de data van maart 2019 met dezelfde maand in de jaren 2010-2018 en er is door de jaren heen een lichte daling van de luchtvervuiling te constateren. De gemiddelde hoeveelheid stikstofdioxide van 2010 tot 2018 is 37,8 microgram per kubieke meter. Dit jaar is het 36,2 microgram.

Ecologistas en Acción concludeert het rapport met het feit dat de verkeersbeperking in Madrid Central niet voldoende zal zijn om de luchtvervuiling in de stad op te lossen en dat er aanvullende maatregelen genomen zullen moeten worden.

Dit vind je misschien ook leuk