Fornuizen draaien op topsnelheid: Spaanse horeca blijft groeien

door admin
Fornuizen draaien op topsnelheid: Spaanse horeca blijft groeien

Spanje telt 75.591 eetgelegenheden die bij tijd en wijle 47 miljoen inwoners en 82 miljoen jaarlijkse toeristen voeden. Daarbij komen nog eens de 273.000 bars waar in totaal 1,3 miljoen personen werkzaam zijn, zo blijkt uit gegevens van het Spaanse bureau voor statistiek. De totale omzet is 47,6 miljard euro (2017). Restaurants alleen zetten meer dan 22 miljard euro om. In Spanje is er één bar op elke 175 personen. In het VK is dat er slechts één op elke 500 inwoners.

Volgens de vakvereniging van de Spaanse horeca Hostelería de España, gaat het goed met de sector die 3,4 procent groei vertoont ten opzichte van vorig jaar. Het begin van 2019 was eveneens een stuk beter. Dat het zo goed gaat wordt voornamelijk gevoeld in de grotere steden, waar overnameprijzen voor etablissementen in de belangrijke straten bijna niet meer te betalen zijn. 

De grote ketens, fastfood-restaurants en pizzeria’s overheersen het aanbod en groeien ook nog steeds het hardst. Volgens Alimarket werden in deze categorie 911 restaurants geopend in 2018 en sloten er bijna 500 met per saldo 418 nieuwe eetgelegenheden. Dertig procent van de totale horeca-omzet in Spanje van bars en restaurants komt bij merken als McDonald’s, Telepizza, Burger King, Foster’s Hollywood, Cañas y Tapas, KFC of ketens als Areas (EliCia, La Pausa, Pepito Grillo), Vips, Amrest en Restalia (100Montaditos) vandaan. 

Wat omzet betreft is de McDonalds de grootste in Spanje met ruim 1 miljard euro in 2017. Daarna volgen Brands Iberia (656 miljoen euro), Telepizza Grupo (562), Grupo Zena-Alsea (485), Grupo Vips (385). 

De vakvereniging Marcas de Restauración ziet nog geen einde aan de groei en gelooft dat de toekomst haar leden toelacht. Paula Nevado, algemeen secretaris, ziet dat de grote massa zaken die door de crisis zijn deuren moest sluiten nu weer aan het terugkomen is. De directeur van Restalia (een keten met 780 restaurants wereldwijd) ziet eveneens geen tekenen van een op knappen staande luchtbel in de Spaanse horecasector. Ondanks dat het ‘geen gemakkelijke sector is, er sprake is van veel concurrentie’, maar in de georganiseerde horeca valt er nog veel te halen’, zegt Belén Marín. En dat vooral in de grotere steden, waar mensen steeds minder tijd nemen om zelf eten te koken, vaker maaltijden laten bezorgen of even snel buiten de deur gaan eten.

De totale uitgaven van huishoudens in horecagelegenheden waren in 2017 met 45,1 miljoen euro hoger dan de 43,5 miljoen euro in 2008 toen de crisis uitbrak. Het aantal bars en restaurants in Spanje groeide van 273.041 in 2016 naar 281.014 in 2017.

Niet iedereen in de sector is echter blij. Vooral de traditionele bars en restaurants in het leeglopende Spaanse binnenland lijden onder voortdurende sluitingen. Tussen 2016 en 2017 moesten er bijna 10.000 zaken hun deuren sluiten. 

Nieuw fenomeen ‘dark kitchen’

De ‘dark kitchen’ rukt ook in Spanje op. Dit zijn keukens gesloten voor publiek waar vaak op goedkope locaties in buitenwijken van grote steden maaltijden worden bereid die door bezorgdiensten als Deliveroo of Glovo bij de klant worden afgeleverd. In het Verenigd Koninkrijk zijn er bijna honderd van dit soort keukens waar eindeloos pizza’s en hamburgers worden geproduceerd. Verschillende merken verbinden zich aan de keukens en betalen Deliveroo of vergelijkbare bezorgdiensten een commissie om de maaltijden te bezorgen. In Madrid zijn er al twee van dit soort centra waarbij 6 restaurants zijn aangesloten. 

Dit vind je misschien ook leuk