Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe wil internationaal hogesnelheidstraject

door admin
Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe wil internationaal hogesnelheidstraject

Vanaf december volgend jaar zullen er hogesnelheidstreinen van zowel de SNCF als Trenitalia door Spanje rijden. De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe onderzoekt nu de haalbaarheid voor een internationaal hogesnelheidstraject met tien van de dertig splinternieuwe Talgo Avril-treinen.

Deze treinen beschikken over 600 zitplaatsen -dat zijn er 100 meer dan de overige AVE-treinen in Spanje-, waarmee de maatschappij in staat is te concurreren met het low-budgetmodel van de Franse en Italiaanse concurrent. Omdat de Spaanse treinen eerst door de Franse en Italiaanse overheidsorganen die het treinvervoer reguleren moeten worden geautoriseerd, zal de uitvoering van de Spaanse internationale dienstregeling niet voor 2021 plaatsvinden, ondanks de liberalisering van het Europese treinvervoer vanaf 14 december volgend jaar.

Om het plan voor de internationale AVE-trajecten door te voeren moet Renfe breken met de stilzwijgende afspraak die de Spaanse spoorwegmaatschappij heeft met de SNCF om Spaanse treinen niet verder te laten rijden dan Lyon en de Franse TGV’s niet verder te laten rijden dan Barcelona. Echter, afgelopen zomer al besprak de directie van Renfe met haar raad van bestuur de mogelijkheden om toestemming te vragen voor het hogesnelheidstraject Lyon-Montpellier en Lyon-Marseille.  

Drie spoorwegmaatschappijen van verschillende omvang

De drie maatschappijen die met elkaar de concurrentiestrijd aangaan voor het aanbieden van hogesnelheidstreindiensten hebben niet dezelfde uitgangspositie. Het Franse SNCF is ruim de grootste met 160 duizend medewerkers en een omzet van 33,3 miljard euro in 2018. Trenitalia met 83 duizend medewerkers had dat jaar een omzet van ruim 12 miljard euro, voor Renfe, met 14 duizend medewerkers, was dit bijna 4 miljard euro.

Over de winstgevendheid is het lastg iets te zeggen omdat deze sterk afhankelijk is van overheidssubsidies. De omzet van SNCF was weliswaar veel hoger dan die van Renfe in 2018, ook de schuld van SNCF was fors hoger. Trenitalia is van deze drie veruit de meest winstgevende maatschappij.

Dit vind je misschien ook leuk