Opkomst telewerken bedreiging voor traditioneel Menu del Día

door admin
Opkomst telewerken bedreiging voor traditioneel Menu del Día

De culinaire traditie van het Spaanse dagmenu is al decennialang populair: voor een aantrekkelijke prijs van tussen de zeven en twaalf euro serveren bars en restaurant op doordeweekse dagen tussen 13:30 en 16:30 uur een complete warme lunch, inclusief drankje, vaak ook met brood en nog een nagerecht. Het menú del día werd in de jaren ’60 geïntroduceerd om ook de armere beroepsbevolking te voorzien van een volwaardige warme maaltijd. 

Einde Menú del Dia?

José, uitbater van een bar in Madrid vertelt aan persbureau Efe dat het menú del día ten dode opgeschreven is. Sinds hij vorige week weer zijn deuren heeft geopend, is nog maar 40% van zijn clientèle teruggekeerd. De meeste bars gaan volgens hem ’s middags weer dicht om de eenvoudige reden dat er niemand meer langskomt. Drie filialen van een grote keten in dezelfde straat waar José zijn bar runt, blijken inderdaad gesloten te zijn en aan het stof op de ramen te zien zijn ze sinds maart nog helemaal niet open geweest. In de wijk heerst ongerustheid of het ooit weer als vanouds zal worden. 

Ook een Starbucks- en Rodilla-filiaal in Madrid zijn om tien uur ’s ochtends nog halfleeg, iets wat in het pre-coronatijdperk ondenkbaar was. Een medewerker van Mexicaans restaurant Olemole vertelt dat de het bezorgen van maaltijden een mogelijk alternatief is waarvoor de nodige bezorgapps zoals Just Eat en Deliveroo al voorhanden zijn. De beschreven situatie gaat niet alleen op voor de grote steden, ook elders zijn de lunches buiten de deur van de Spaanse werknemers en formele zakenlunches inmiddels schaars geworden. Bedrijven willen niet meer dat hun medewerkers zo dicht bij elkaar aan een tafel zitten. En daarbij moet het wegblijven van de toeristen in deze voor de horeca zo belangrijke zomermaanden nog worden opgeteld. 

Meer maaltijdbezorging aan huis

Door het thuiswerken zien de bars en restaurants zich nu dus genoodzaakt op zoek te gaan naar andere bronnen van inkomsten. Thuiswerken betekent niet noodzakelijkerwijs dat er meer tijd over blijft om eten klaar te maken. Ook met het kantoor aan huis, zullen mensen blijven zoeken naar makkelijke oplossingen voor hun maaltijd. Daar liggen voor zowel de kleinere bars en restaurants met hun menú del día als de grotere ketens dan ook de grootste kansen: komt de klant niet meer naar het eten, dan komt het eten naar de thuiswerkende klant. 

Dit vind je misschien ook leuk