Mercadona voortdurend op zoek naar vernieuwing om klant te behagen

door admin
Mercadona voortdurend op zoek naar vernieuwing om klant te behagen

Dat de formule om doorlopend klanten tegemoet te komen in hun eisen voor producten en vraag naar nieuwe smaken, werkt, blijkt wel uit het succes van de Spaanse supermarktketen. Mercadona heeft een marktaandeel van 27,5 procent binnen de detailhandel in het land. Volgens oprichter en eigenaar Juan Roig is de belangrijkste reden die achter het succes van de huismerken Hacendado, Deliplus en Bosque Verde schuilt dat er goed geluisterd wordt naar wat binnen Mercadona wordt aangeduid als ‘el jefe’; de klanten. 

In de laboratoria wordt geëxperimenteerd met producten om ze voortdurend te verbeteren, te vernieuwen en aan te passen aan heersende trends. In 2018 vonden er 9.000 sessies plaats met meer dan 40.000 klanten om nieuwe producten uit te proberen. De grootgrutter investeerde ruim 30 miljoen euro in deze proefcentra die alleen al vorig jaar 300 nieuwe producten voortbrachten. Het belangrijkste laboratorium ligt in Valencia en is bekend onder de naam ‘Jarrods’. Hier presenteerde Roig recent ook de jaarcijfers van 2018.

Jaarcijfers

Het bedrijf verdiende 593 miljoen euro in 2018, wat een toename van 84 procent is op jaarbasis. Er werden 1.800 nieuwe banen gecreëerd en verkopen namen met 6 procent toe tot een totaalomzet van 24,3 miljard euro. Roig kondigde bij deze presentatie ook aan op 12 juni aanstaande in Barcelona te beginnen met verkoop via internet. Begin volgend jaar volgt Madrid.

In Barcelona wordt een nieuw distributiecentrum voor online verkoop geopend in Zona Franca. Hier vandaan worden producten gedistribueerd in het district Les Corts. Men voorziet 30.000 afleveringen per maand te gaan doen en 300 personen aan het werk te kunnen zetten. 

Investering 1,5 miljard euro

De Mercadona groep investeerde vorig jaar 1,5 miljard euro. Dat is 50 procent meer dan in 2017. Hiervan ging 962 miljoen euro naar de opening van nieuwe winkels, 257 miljoen euro ging naar automatiseringsprocessen in de logistiek, 225 miljoen euro naar digitale transformatie en 60 miljoen euro werd geïnvesteerd in de tien nieuwe winkels die geopend zullen worden in Portugal dit jaar.

Werknemers Mercadona

Eind 2018 waren 85.800 mensen werkzaam bij Mercadona. Voor hen werd met de vakbonden UGT en CCOO een CAO afgesloten voor vijf jaar met een salarisverhoging van 1,2 procent. De winkel beschikte over 1.636 filialen nadat er 29 nieuwe werden geopend en 20 werden gesloten. Die winkels voldeden niet meer aan de eisen voor omvang en gemak die Mercadona stelt aan haar filialen. 

Dit vind je misschien ook leuk