Toeristen die naar Spanje komen boeken steeds vaker direct bij accommodatie

door admin
Toeristen die naar Spanje komen boeken steeds vaker direct bij accommodatie

Booking.com blijft vooralsnog het meest gekozen kanaal om een accommodatie in Spanje te reservern. Maar, na dit boekingsplatform is de directe communicatie met het hotel de meest gekozen optie. Volgens het platform SiteMinder is dit het gevolg van een succesvolle strategie van de Spaanse hotels om via de eigen website hun klanten binnen te halen.

In het afgelopen jaar werden er 340 miljoen hotelovernachtingen geboekt in Spanje. Twee derde deel daarvan werd geboekt door buitenlanders, dat betrof 54,7 miljoen hotelboekingen waar in totaal bijna 59 miljard euro voor werd uitgegeven. Omdat het grootste deel van deze boekingen online gedaan wordt via een boekingssite, heeft de hotelsector de afgelopen jaren geïnvesteerd in het eigen verkoopkanaal om daarmee minder afhankelijk te worden van sites als booking.com. Voor de diensten van deze platforms moeten hotels tussen de 10% en 15% commissie betalen.

Goedkoper, betere bekendheid en groter klantvertrouwen

Volgens James Bishop van SiteMinder verdienen hotels wereldwijd meer als ze hun klanten via de eigen site binnen kunnen halen. Ook de verkoopafdeling van hotelketen Melía bevestigt dit en geeft aan dat directe boekingen niet alleen geld opleveren, maar dat ze ook goed zijn voor de naamsbekendheid en het vertrouwen van de klant. De hotelreserveringen bij Melía worden voor een derde deel direct via de site gedaan.

SiteMinder onderzoekt ieder jaar opnieuw welke kanalen het meest worden gebruikt voor hotelreserveringen. Daarbij wordt niet uitgegaan van het aantal reserveringen, maar van het bedrag dat voor de reserveringen wordt uitgegeven. Booking.com mag dan nog steeds het meest gekozen kanaal zijn, in 2019 hebben de Spaanse hotels met hun eigen websites boekingsplatform Expedia van de tweede plaats gestoten.

Agoda en Jet2holidays zorgen voor toeristen uit Azië en England

In de Spaanse toerismesector is ook de groei van online-reisbureau Agoda opvallend. Agoda werd in 2007 in Thailand opgericht en werd binnengehaald door The Priceline Group, de moedermaatschappij van Booking.com. De stijging van het aantal Aziatische toeristen dat naar Spanje komt, heeft Agoda een zevende plaats in de ranking van SiteMinder opgeleverd. Het in 2018 opgerichte Jet2holidays neemt ook veel reserveringen voor Spaanse hotels voor zijn rekening en komt in de ranking na Agoda op een achtste plaats. Dat bevestigt dat de komst van toeristen uit Engeland nog steeds van groot belang is voor de Spaanse economie.

Niet alleen in Spanje, ook in andere landen neemt het aantal directe online reserveringen bij de hotels toe. In Australië, Frankrijk, Italië, Mexico, Engeland en Amerika is dit het op twee na meest gebruikte kanaal. In deze landen heeft Expedia nog zijn tweede plaats weten te behouden

Dit vind je misschien ook leuk