Eerste kwartaalverlies voor Spaanse modegigant Inditex

door admin
Eerste kwartaalverlies voor Spaanse modegigant Inditex

Het grootste modeconcern ter wereld Inditex, moederbedrijf van onder andere de modeketens Zara, Bershka en Massimo Dutti gaat als gevolg van de coronapandemie over op een nieuwe commerciële strategie. Tijdens de coronapandemie bleef 88% van alle winkels gesloten wat geleid heeft tot een kwartaalverlies van 409 miljoen euro, dat is 44% van de normale kwartaalomzet. Ook in Nederland bleven de Zarawinkels enige tijd gesloten. Het is voor het eerst dat Inditex een negatief kwartaalresultaat boekt sinds de oprichting in 1964. De online-verkoop steeg daarentegen in het afgelopen kwartaal met 50%, in de maand april was dit zelfs 95%.

Modernisering en digitalisering

Als gevolg van deze ontwikkeling gaat het bedrijf flink investeren in de digitalisering en uitbreiding van de online-verkoopkanalen, een plan dat voor de toekomst al klaarlag maar nu versneld wordt doorgevoerd. Verder zullen vooral de kleine winkelfilialen in zowel Europa als in Azië verdwijnen, maar daarvoor in de plaats keren 450 grotere, gemoderniseerde winkels terug. Voorzien wordt dat tussen de 1000 en 1200 winkels, waarvan 250 tot 300 in Spanje, gedurende dit en het komende jaar zullen sluiten. Met de komst van de grotere winkels zal er uiteindelijk 2,5% meer winkeloppervlak komen, meldt Inditex. Momenteel heeft het modeconcern in totaal 7.412 winkels waarvan er eind 2022 nog tussen de 6.700 en 6.900 over zullen zijn. 

Met de nieuwe digitaliseringsstrategie beoogt Inditex 25% van de omzet via online-verkoop te verkrijgen in 2022. Online-bestellingen worden niet meer uit magazijnen geleverd, maar komen direct uit een van de winkelfilialen waarmee 10% op de inventaris wordt bespaard. Ook is Inditex voornemens om, ondanks de sluiting van ruim duidend winkels, zo veel mogelijk werknemers in dienst te houden

Dit vind je misschien ook leuk