Spaanse autoverhuurbedrijven lijden drastisch omzetverlies

door admin
Spaanse autoverhuurbedrijven lijden drastisch omzetverlies

Net als voor alle andere takken van sport binnen binnen het toerisme, zijn de maanden juni, juli, augustus en september de belangrijkste omzetmaanden voor de autoverhuurindustrie. In deze maanden wordt de helft van de gehele jaaromzet gegenereerd. Volgens werkgeversorganisatie Aneval, waarbij de vijf grote verhuurbedrijven zijn aangesloten die samen de helft van de markt in handen hebben, zal dit jaar sprake zijn van een omzetverlies van 80%. 

Het onlangs aangevraagde faillissement van verhuurgigant Hertz in Amerika laat zien hoe het gesteld is met de sector. Toch heeft het bedrijf laten weten dat dit faillissement geen relevante gevolgen zal hebben voor de activiteiten van het bedrijf in Spanje. Volgens Javier Díaz-Lavada, directeur van Hertz in Spanje, zijn het eerder de tegenstrijdige en negatieve berichten die de Spaanse regering aan toeristen geeft die een negatieve impact hebben. De omringende landen van Spanje hebben volgens Díaz-Lavada veel betere campagnes gevoerd om de toeristen deze zomer alsnog binnen te halen. 

“Een zomer zonder noemenswaardige activiteit zal grote gevolgen hebben” zegt ook José Luis Sanz, directeur van Aneval, die de belangen behartigt van Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt. 30% van de omzet verkrijgen deze autoverhuurders via zakelijke transacties, maar de overige 70% wordt gefactureerd aan toeristen, de reden waarom er in Spanje zo’n 20 tot 30 keer meer autoverhuurbedrijven actief zijn dan in de overige Europese landen. 

Maatregelen noodzakelijk om sector te redden

Het merendeel van de verhuurkantoren blijft gesloten wegens het wegblijven van klanten. Voor het personeel zijn ERTE-regelingen getroffen, die ook nog hard nodig zijn nu de noodtoestand in Spanje inmiddels in opgeheven. Ook vragen zij de overheid om, net als in het geval van andere toeristische organisaties, om de btw te verlagen van 21% naar het lagere tarief van 10%. Volgens Sanz zijn deze maatregelen voor iedereen binnen de sector noodzakelijk. Want, redeneert hij, met het lagere btw-tarief kunnen de prijzen omlaag en gaat het aantal transacties omhoog, stijgen de inkomsten, kan daarmee het wagenpark worden uitgebreid, wat weer ten goede komt aan de auto-industrie en uiteindelijk ook aan de staat.

De drastische daling van de autoverkoop in Spanje valt mede te verklaren met het uitblijven van de investeringen van de autoverhuurders. Normaliter is de verhuurindustrie goed voor een vijfde deel van de totale autoverkoop; de hele vloot wordt namelijk elke negen maanden geheel vernieuwd.

Volgens Sanz kan de sector flexibel inspelen op de situatie en hoopt deze tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van potentiele autokopers die wegens de huidige economische onzekerheid hun aankoop nog willen uitstellen. Bovendien verzekert Sanz dat alle verhuurbedrijven de nodige veiligheidsmaatregelen treffen en dat verspreiding van het coronavirus via een huurauto is uitgesloten. 

Dit vind je misschien ook leuk