Online verkopen grote Spaanse supermarkten verdubbeld

door admin
Online verkopen grote Spaanse supermarkten verdubbeld

Dit terwijl deze sector historisch gezien de meeste weerstand bood tegen de groei van de online handel. Nu veel consumenten tijdens de lockdown het gemak van het doen van hun aankopen via internet hebben ervaren, blijven veel mensen (deels) online aankopen doen, ook in het ‘nieuwe normaal’. Daarmee consolideert de toename van de online verkoop zich ook na de lockdown. De supermarkten in Spanje die hier op dit moment het meest van profiteren zijn de Mercadona, Carrefour en Día.

De online verkoop van levensmiddelen, parfumerie en drogisterijproducten is verdubbeld ten opzichte van 2019 en men verwacht het jaar te eindigen met een online facturering van 1 miljard meer dan vorig boekjaar. Dit blijkt volgens de krant Expansión uit gegevens van de supermarkten en hipermarkten zelf en uit analyses van de sector. 

‘Het is een tendens die is gekomen om zonder twijfel te blijven. Voor Covid-19 kochten ongeveer 400.000 huishoudens online en nu gaat het om het dubbele met pieken die zelfs 1 miljoen huishoudens bereikten. De omzetgroei bedraagt ​​op dit moment nog steeds meer dan 80% en het marktaandeel van het digitale kanaal is in één jaar tijd gestegen van 1% naar 2%, wat bizar veel is’, legt Patricia Daimiel uit, algemeen directeur van Nielsen in Spanje. 

Bureau Kantar Worldpanel verzamelt geen gegevens van de bedrijven zelf maar ondervraagt een panel van huishoudens om tendensen te analyseren. Ook via deze weg wordt de enorme toename van de online aankopen bevestigd. ‘De online verkoop sloot 2019 met een aandeel van 1,8% en bereikte pieken van 3,5% tijdens de lcokdown en meer dan 5% in Madrid en Barcelona. Nu is dit aandeel gestabiliseerd op 3% en daalt niet meer. We verwachten dat het aandeel sterk blijft in de komende maanden’, zegt Florencio García, directeur Retail van Kantar.

Ondanks dat het gewicht van de online verkopen in het totaal van de verkopen nog laag is, zijn de door Expansión geconsulteerde experts het er wel over eens dat de toename beperkt is gebleven door capaciteitsbeperkingen in de distributie om de dienst de verlenen. ‘De groei begon met de komst van Amazon en de start van online verkopen van de grootste Spaanse supermarktketen Mercadona, waardoor andere bedrijven wel moesten reageren, maar de coronapandemie bleek een ware katalysator te zijn. Veel nieuwe klanten stapten over de drempel door tijdens de lockdown hun eerste online aankopen te doen. De werkelijke vraag naar online producten in die periode is niet bekend, want de sector was nog niet voorbereid op deze enorme groei, zegt Pablo de la Rica, verantwoordelijke voor Retailkennis bij Aecoc, de brancheorganisatie van massaconsumptie in Spanje.

Naast mensen die tijdens de lockdown en direct daarna uit angst om de straat op te gaan al hun aankopen online deden, wordt een belangrijke groep nu ook gevormd door mensen die wel naar de supermarkt gaan voor verse producten, maar vooral verpakte producten en zware verpakkingen online bestellen, zoals zuivel, water en (fris)drank.

De toename in online verkopen heeft retailers en distributeurs met de neus op de feiten gedrukt dat ze hun online verkoopkanaal niet als uitbreiding van hun ‘normale’ verkopen moeten zien, maar daarin ook moeten investeren en dat die kanalen hun eigen logistiek en strategieën rond onder andere marketing behoeven, zegt Cristina García, marketingdirecteur bij IRI.

Dit vind je misschien ook leuk