Regionale supermarktketens en webshops in Spanje varen wel bij coronapandemie

door admin
Regionale supermarktketens en webshops in Spanje varen wel bij coronapandemie

De toegenomen klandizie voor de kleinere regionale supermarktketens is ten koste gegaan van de verkoopcijfers van markleiders Mercadona, Carrefour en Lidl, terwijl de totale omzet binnen de supermarktsector na de sluiting van de horeca toenam met 14,2% ten opzichte van het vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens die consumentenbureau Kantar afgelopen donderdag heeft gepubliceerd. 

Minder vaak naar de supermarkt

In de piekweken van de coronapandemie steeg de omzet zelfs met 25,7% als gevolg van alle gesloten bars en restaurants in Spanje. De verkoop van verse en verpakte voedingsmiddelen steeg aanzienlijk, maar ook schoonmaakmiddelen kwamen vaker in het boodschappenkarretje terecht. Persoonlijke verzorgingsproducten werden iets minder vaak gekocht. Met name in de maanden maart en april werd er minder vaak boodschappen gedaan in de supermarkt, maar werd per bezoek meer ingeslagen. Deze tendens heeft zich ook daarna nog, zij in het in mindere mate, doorgezet; in september gingen Spaanse consumenten 3,3% minder vaak naar de supermarkt.

Mercadona blijft markleider

Volgens Kantar wordt de markt nog steeds geleid door Mercadona: van iedere 100 euro die aan boodschappen wordt uitgegeven in Spanje zijn dat er 24,8 bij Mercadona. Toch is de omzet van deze supermarktketen met 0,7 procentpunten gedaald. Dat heeft volgens Kantar diverse oorzaken, waarvan de beperkte mobiliteit de belangrijkste is. Tijdens de noodtoestand raakte Mercadona bijna 3 miljoen klanten kwijt, die na beëindiging van de noodtoestand grotendeels zijn teruggewonnen, maar een deel daarvan is de boodschappen blijven doen bij andere supermarktketens. 

Meer boodschappen online

Met name de supermarktens met een webshop zijn de crisis goed doorgekomen; gemiddeld besteden consumenten die online boodschappen doen 300 per jaar meer dan consumenten die voor hun boodschappen naar de supermarkt gaan. Alle supermarktketens werken inmiddels aan de ontwikkeling of verbetering van hun online-verkoopkanaal, maar volgens Kantar haalden de ketens die beste waren voorbereid, zoals Carrefour en El Corte Inglés, hier het meeste profijt uit. De online-verkoopkanalen van veel andere supermarkten bleken nog niet bestand tegen de enorm toegenomen consumentenvraag. Zo zag Mercadona zich tijdens de noodtoestand vrijwel direct al genoodzaakt de webshop te sluiten. 

Groter marktaandeel kleine ketens

Ook de buurtsupers en supermarktketen Dia profiteerden van de afgekondigde noodtoestand. Na jarenlang dalende omzetcijfers, steeg het aandeel van Dia in de sector tijdens de noodtoestand naar 6,6%, een percentage dat inmiddels weer is afgenomen naar 6%. Regionale ketens zoals Consmu, AhorraMas en Bon Preu zijn samen goed voor 14,6% (tijdens de noodtoestand zelfs 16%) van de supermarktsector, dat is 0,8% meer dan het vorig jaar. 

Supermarktketen Carrefour zal met de recente aankoop van Supersol weer een groter aandeel in de sector krijgen, ook omdat nu weer meer consumenten naar de hypermarkten gaan voor hun boodschappen omdat die veiliger worden gevonden dan de kleinere winkels. 

Prijzenoorlog

Kantar verwacht dat in de nabije toekomst, als de coronasituatie weer verbetert, steeds meer supermarkten zullen gaan stunten met hun prijzen om klanten bij elkaar weg te halen. Deze prijzenoorlog was eigenlijk al eerder verwacht, maar bleef door de aanhoudende stijging het van het aantal coronabesmettingen uit.

Dit vind je misschien ook leuk