Mercadona wil meer zichtbaar zijn in Europa en opent kantoor in Brussel

door admin
Mercadona wil meer zichtbaar zijn in Europa en opent kantoor in Brussel

Het belangrijkste doel van de voedseldistributiegroep van oprichter Juan Roig is om rechtstreeks contact te kunnen hebben met de Europese instellingen die hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn voor de wet- en regelgeving in de hele Europese Unie.

Het bedrijf wil behalve beter zichtbaar zijn ook zijn model kunnen uitleggen aan de Europese instellingen. Volgens Mercadona onderhoudt het Valenciaanse bedrijf soepele communicatiekanalen met de Europese autoriteiten. Het is al meer dan 15 jaar lid van EuroCommerce, de belangrijkste Europese handels- en detailhandelsorganisatie. Mercadona neemt actief deel aan deze continentale werkgeversorganisatie en is zelfs lid van de raad van bestuur.

De voedingsdistributiegroep heeft zich ruim tien jaar geleden ook geregistreerd als belangengroep of lobby om toegang te krijgen tot Europese instanties. Mercadona wil geraadpleegd worden als relevante speler binnen de sector, overeenkomstig de transparantieregels. Tot zover het politieke en institutionele deel, dat precies samenvalt met de controverse die de partners van Podemos in de regering van Pedro Sánchez hebben ontketend. De oorzaak hiervoor waren de aanvallen op Juan Roig zelf over de verhoging van de prijs van het boodschappenmandje.  

Internationaal aankoopnetwerk

Mercadona ziet dit nieuwe kantoor ook als onderdeel van zijn strategie om het aantal leveranciers uit te breiden en zijn directe relaties met hen te verbeteren. Daarmee wil het internationale aankopen op wereldschaal garanderen. De detailhandelaar heeft nu twaalf filialen en vertegenwoordigingen in verschillende landen buiten Spanje en Portugal. Deze moeten de levering van bepaalde producten met een specifieke oorsprong garanderen. Denk daarbij aan bepaalde levensmiddelen uit Italië, ananas uit Costa Rica of artikelen uit Zuid-Afrika en China.

Economische impact

Mercadona maakte enkele dagen geleden zijn resultaten voor 2022 bekend, met een nettowinst van 718 miljoen euro en een omzet van 31.041 miljoen. Volgens ramingen in een onderzoek van het Valenciaanse Instituut voor Economisch Onderzoek (Ivie) had het bedrijf in 2022 in Spanje 27.246 miljoen euro aan inkomsten. Dat is 8,2% meer dan het voorgaande jaar. Volgens het onderzoek leverden de activiteiten van Mercadona in Spanje in 2022 in totaal 684.211 voltijdsbanen op. De keten telt momenteel meer dan 1.670 supermarkten en 99.000 werknemers in Spanje en Portugal.

Dit vind je misschien ook leuk