Lidl haalt 35 procent van fruit en groenten uit Spanje

door admin
Lidl haalt 35 procent van fruit en groenten uit Spanje

Dit komt neer op een handelsvolume van 1,9 miljard euro, volgens een rapport afkomstig van PwC voor het distributiebedrijf. Het komt er op neer dat 10,5% van alle groente en fruit die in een jaar tijd in Spanje verkocht worden Lidl als koper hebben. Hiermee is de Duitse supermarktketen de grootste klant van het Spaanse platteland. En dat is al zo sinds 2015. 86% van deze aankopen, 1,6 miljoen ton producten, is bestemd voor export om de supermarkten in 30 landen te vullen. Het bedrijf besteedt 1,7 miljoen euro aan het bevoorraden van de groente- en fruitschappen in de 550 winkels die Lidl in Spanje heeft. De rest, 2,2 miljard, heeft andere bestemmingen in Europa als doel. 

De Spaanse supermarkten van Lidl worden bevoorraad door aankopen bij in totaal 2.315 toeleveranciers, waarvan er 1.027 Spaans zijn. Hiervan verkopen 715 bedrijven producten en de andere toeleveranciers bieden diensten. Een van de vijf belangrijkste toeleveranciers van Lidl in Spanje is Aceitunas Cazorla, een bedrijf uit Alicante dat in 2017 121,7 miljoen euro aan Lidl kon factureren. 

Buiten de aankoop van landbouwproducten kocht Lidl Spanje vorig jaar voor 80,4 miljoen euro aan gevogelte van Spaanse bodem, 33,3 miljoen euro aan vis en 22 miljoen euro aan vleeswaren. 

Het rapport van PwC over de economische impact van Lidl in Spanje toont dat het bedrijf 12.455 directe banen levert in Spanje. Hiermee is het het achtste retailbedrijf met de meeste werknemers in Spanje. Alleen El Corte Inglés, Mercadona, Carrefour, Eroski, Dia, Decathlon en Consum gaan voor. 

De activiteiten van Lidl in Spanje genereren daarnaast nog 100.000 indirecte banen bij toeleveranciers. 94% van de directe werknemers van Lidl heeft een vast contract. Het landelijk gemiddelde in deze sector ligt met 85% lager. Het bedrijf betaalt gemiddeld 8,5 euro per uur, waarmee het eveneens boven het landelijk gemiddelde van 7,4 euro in zijn sector zit.

Het marktaandeel van Lidl in Spanje is 4,9%. Daarmee is het de vijfde voedseldistributeur in Spanje na Mercadona met een marktaandeel van 25,6%, Carrefour met 8,2%, Dia met 7,4% en Eroski met 5,3%. Het marktaandeel groeide het afgelopen jaar met 0,6%. Alleen Mercadona groeide meer met 0,9%. Eroski, Carrefour en Dia verloren alle aan marktaandeel. 

Dit vind je misschien ook leuk