Inwoners van Extremadura eisen waardige treinverbindingen

door admin
Inwoners van Extremadura eisen waardige treinverbindingen

De dichtstbijzijnde plaats lag op ruim twee kilometer afstand. Het was al de derde storing die avond, die gedetailleerd werd omschreven door twee journalisten in de krant El Mundo. Zij hadden de pech in de betreffende trein te zitten en gaven hun verhaal de titel ‘Mijn nieuwjaar in de derdewereldtrein van Extremadura’. Bussen konden niet komen, want busmaatschappijen hadden een dag vrij en ondanks dat de trein al twee keer had gehaperd, kreeg de machinist van het hoofdkantoor de opdracht gewoon door te rijden om uiteindelijk ergens in the middle of nowhere alsnog te stranden.  

In 2018 werden ruim 200 storingen geteld bij treinen in de regio. Hiervan vonden er 116 plaats in enkel de maanden juli en augustus, zo concludeert het burgerplatform Milana Bonita, dat al jaren waardige treinverbindingen eist in de regio. ‘Wie een trein neemt in Extremadura weet waar hij zich aan blootstelt’, schrijven de journalisten. ‘Enerzijds is 15% van de bielzen van hout uit de 19e eeuw, om precies te zijn uit het jaar 1886. Er is geen dubbelspoor, dus als er ergens in de regio een storing is, loopt de complete dienstverlening in de regio spaak.’ Bovendien is geen van de totaal 725 kilometers aan spoor elektrisch, in tegenstelling tot de rest van Spanje.

‘Nuttelozen’

De regioregering verzoekt al tijden dringend om een oplossing. Er gebeurt echter niets en de bevolking voelt zich genegeerd. José González, staatssecretaris Transport in de regio, formuleerde het als volgt: ‘Bij Renfe zijn het nuttelozen die niet capabel zijn om op adequate wijze een storing op te lossen. Als ze niet in staat zijn om anno 2019 een degelijke en adequate dienstverlening te bieden, laat ze dit dan alstjeblieft overlaten aan een andere partij, of het nu gaat om vervoer met bussen, vliegtuigen… wat ze dan ook opportuun achten, maar laat ze niet de veiligheid van de bevolking in gevaar brengen’.

Slechts enkele weken geleden ondertekende de landelijke regering in Madrid een contract voor tien jaar met Renfe. Een afspraak goed voor 10 miljard euro, waarin gemeld wordt dat in de eerste maanden van dit nieuwe jaar 3 miljard euro wordt geïnvesteerd in infrastructuur. Deze investeringen zullen vooral het netwerk op middellange afstand en dat van de Cercaníastreinen betreffen.

De regering van Rajoy bezuinigde gedurende haar bewind volgens de Spaanse krant El País maar liefst 59% op het budget voor treinen en wegen in Extremadura. In juli 2000 beloofde de toenmalige premier Aznar de regio nog dat er een hogesnelheidsverbinding zou komen in Extremadura die de steden Madrid en Lissabon met elkaar zou verbinden. Drie landelijke minister-presidenten, twee regionale regeringen en zeven ministers van Openbare Werken later, is daar nog niets van terechtgekomen.

Extremadura is de vijftiende economie binnen Spanje met een miljoen inwoners die gemiddeld per inwoner 1,6% bijdragen aan het Spaanse bbp sinds 2008. De regio heeft gemiddeld 2,76 euro per elke inwoner ontvangen van elke 100 euro die de staat heeft besteed aan regionale infrastructuur.

Dit vind je misschien ook leuk