Hoe Spaanse stad gebruik OV met 80 procent heeft laten toenemen

door admin
Hoe Spaanse stad gebruik OV met 80 procent heeft laten toenemen

In tien jaar tijd nam het aantal gebruikers van het openbaar vervoer in deze Baskische stad met bijna 80 procent toe. Op 30 oktober 2009 gooide de gemeente in één klap het hele bestaande busnetwerk op de schop. Voordien beschikte de stad over 17 buslijnen die op de toenmalige plattegrond een fijnmazig netwerk vormden van gekleurde lijnen. Een dag later konden inwoners van de stad kiezen uit slechts 9 lijnen die veel vaker bij elke bushalte langskwamen en waarvan de prijs oploopt naarmate de afstand van de rit langer wordt.

Naast deze ingrijpende wijziging werden andere maatregelen ingevoerd – waaronder een tramlijn – om de mobiliteit van de burgers te vergroten en het gebruik van de auto in het stadscentrum te reduceren. Een week later kostte het parkeren van een auto in het centrum geen 60 cent per uur meer maar 1,60 euro. Uit protest tegen deze verhoging werden duizenden handtekeningen ingezameld. Zonder succes want alle politieke partijen in de gemeente stonden unaniem achter het nieuwe mobiliteitsplan. 

Waar in 2008 nog 12,6 miljoen trajecten per obenbaar vervoer werden afgelegd in de stad, zijn dat er meer dan 8 miljoen per tram en ruim 14,5 miljoen per bus. Een totaal van 22,5 miljoen afgelegde trajecten per jaar. Dat betekent een toename van 78,5 procent in tien jaar tijd.

Groene stad

Vitoria-Gasteiz is al jaren bekend als groenste stad van Spanje vanwege de vele parken, lanen en groenzones die de stad kent. Bovendien ligt er een uitgebreid netwerk van fietspaden. In 2011 werd de stad door de Europese Commissie benoemd tot de Groene hoofdstad van Europa. Dit is een erkenning en een beloning voor steden die het voortouw nemen op het vlak van milieuvriendelijk leven in een stedelijke omgeving en die een rolmodel kunnen zijn voor andere steden.

Dit vind je misschien ook leuk