Minder bedrijven dan verwacht in actieplan gezondere voedingsmiddelen Spanje

door admin
Minder bedrijven dan verwacht in actieplan gezondere voedingsmiddelen Spanje

De Spaanse regering ziet deze overeenkomst als een belangrijke mijlpaal en als een eerste stap in de goede richting, aangezien het door alle vertegenwoordigers van de voedselindustrie ondertekend zou worden. Het doel is de gezondheid van de Spaanse consumenten te verbeteren en bovenal het aantal gevallen van obesitas en overgewicht onder hen te verminderen. Spanje is het land met de meeste obese mensen binnen Europa. 54% van de volwassenen hebben overgewicht en 17% lijdt aan obesitas. Onder de kinderen gaat het om 40% met overgewicht en 18% die lijdt aan obesitas, zo blijkt uit gegevens van het ministerie van Zorg, Consumptie en Sociaal Welzijn. 

Consumentenverenigingen en sommige voedingsdeskundigen waarschuwen echter voor de beperkte reikwijdte van het akkoord. ‘In het begin werd gedacht dat iedereen zou deelnemen, maar uiteindelijk is het alleen de meerderheid die ondertekent’.

‘Het project staat echter open voor iedereen’, verklaart de directeur van het Spaanse Agentschap voor Consumentenzaken, Voedselveiligheid en Voeding (Aecosan), Marta García Pérez.

Categorieën

Volgens de verantwoordelijke van Aecosan gaat het om een ‘heel arbeidsintensief’ project. Het betrof de reductie van suiker, zout en vet in 4.000 levensmiddelen en dranken, onderverdeeld in 57 soorten producten en 13 grote categorieën: zoute snacks, frisdranken, gebak, ontbijtgranen, room, worst, koekjes, ijs, nectar, voorverpakt brood, kant-en-klare maaltijden, zuivelproducten en sauzen.

Elk levensmiddel wordt apart beoordeeld. Zo wordt bijvoorbeeld in de categorie frisdranken enkel die met limoen-citroen smaak zonder zoetstoffen toegelaten.

Wie en doelstellingen

Aldi en Burger King zijn voorbeelden van internationale ketens die het akkoord niet willen tekenen. Andere fastfoodketens zoals McDonald’s, Vips, Telepizza, Lizarrán, 100 Montaditos, enz. nemen wel deel aan de overeenkomst. Hun doelstellingen zijn om de grootte van de zakjes suiker en zout met 33 tot 50% te verminderen en om over te schakelen naar halfvolle en magere melk in de helft van de geserveerde ontbijten.  

De grote cateringbedrijven moeten hun aanbod aan voorbewerkte gefrituurde snacks (kroketten, gevulde deegwaren) met 7 tot 20% verminderen in, onder andere, scholen, cafetaria’s van ziekenhuizen, publieke centra en bejaardentehuizen.

In verkoopautomaten moet de helft van de producten ‘gezond’ zijn. Er moeten meer waterflesjes en andere dranken zonder toegevoegde suikers aan toegevoegd worden. Op dit moment kan enkel 30% van de levensmiddelen in dit soort automaten als gezond worden bestempeld. De 102 maatregelen die in het plan zijn opgenomen hebben voor driekwart betrekking tot de industrie en witte merken. 

Leestip: Suiker, vet en zout met 10 procent omlaag in Spaanse levensmiddelen

Dit vind je misschien ook leuk