Hooggerechtshof Spanje legt eisen op voor toeristische verhuur

door admin
Hooggerechtshof Spanje legt eisen op voor toeristische verhuur

Het Hooggerechtshof in Spanje besloot onlangs dat overheidsdiensten vijf eisen mogen stellen aan de toeristische verhuur van accommodaties. Het Hof maakt het hierdoor mogelijk dat autonome overheden actie moeten ondernemen als verhuurders van toeristische accommodaties niet voldoen aan eisen op het gebied van permanente verhuur, maximale huurtermijnen, identificatieplicht, woonstandaarden en een minimale dienstverlening naar de huurder.

De volgende vijf eisen heeft het Hooggerechtshof op 17 september 2019 vastgesteld met als doel om de toeristische verhuur van accommodaties te reguleren:

Permanente verhuur en huurtermijnen

De overheidsdiensten mogen drempels bepalen voor permanente verhuur en huurtermijnen van toeristische accommodaties zonder dat zij de vrijheid van de onderneming (artikel 38 van de Grondwet) of de wetten van vrije toegang tot de dienstverlening overtreedt. De permanente verhuur en maximale huurtermijn voor toeristische doeleinden zijn reeds gedekt in artikel 29 van de Wet 14/2010 van 9 december van het Toerisme van Castilië en León. Hierin staat beschreven dat de verhuur voor toeristische doeleinden een tijdelijk karakter dient te hebben met een maximum van twee maanden.

Identificatieplicht

Het Hooggerechtshof bepaalt dat verhuurders van toeristische accommodaties een identificatieplicht hebben wat ervoor zorgt dat verhuurders bij de ingang van hun verblijf een plaatje moeten bevestigen waarop staat aangegeven waarvoor de accommodatie dient. Ook moet er informatie op komen te staan over de eisen omtrent bewoonbaarheid, hygiëne, comfort van de woning en minimumvoorwaarden voor tijdens het verblijf.

Woonstandaard

Voor het verblijf in de accommodatie dienen er bepaalde standaarden te worden opgenomen voordat een woning geschikt is voor toeristische verhuur. Er dient bijvoorbeeld beschreven te worden hoe de raambekleding werkt, welke afmetingen de bedden hebben en of er babybedjes en toiletpapier aanwezig is. Het beschrijven van dit soort informatie laat zien dat de woning voldoet aan een bepaalde kwaliteit en neemt daarmee de huurders in bescherming.

Dienstverlening

Met betrekking tot het bieden van een 24/7 dienstverlening aan de huurder meldt het Hooggerechtshof het volgende: “Met deze maatregel neemt de verhuurder zijn verantwoordelijkheid richting de huurder om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke incidenten tijdens het verblijf zo snel mogelijk worden opgelost. Door deze goede dienstverlening wordt de rechten van de huurders beschermd.

Delen van gegevens

De laatste eis is dat overheidsdiensten gegevens mogen verzamelen onder andere over de prijzen die verhuurders van toeristische accommodaties in rekening brengen bij hun klanten. Deze informatie kan worden gebruikt voor statistische, informatieve of reclamedoeleinden en kan worden opgenomen in toeristische gidsen en computersystemen. Het Hof is van mening dat deze maatregel de commerciële uitoefening van de toeristische verhuur niet zal beperken en het bestaan van concurrentie niet belemmert.

Dit vind je misschien ook leuk