Studie naar brug tussen Canarische eilanden Fuerteventura en Lanzarote

door admin
Studie naar brug tussen Canarische eilanden Fuerteventura en Lanzarote

Fuerteventura en Lanzarote zijn twee Canarische eilanden die door slechts dertien kilometer van elkaar worden gescheiden en met elkaar worden verbonden door veerdiensten. Deze veerdiensten vervoeren gemiddeld een miljoen mensen van het ene naar het andere eiland door de zogenaamde Bocaina-zeestraat. Het eilandbestuur heeft onlangs laten weten een stapje verder te willen gaan in het verbinden van de twee eilanden. Dit willen ze doen door de bouw van een brug.

Technisch haalbaar maar alleen met grote investering

De Cabildo onderzoekt in hun Plan Insular de Ordenación (PIOF) voor ruimtelijke ordening de haalbaarheid van het bouwen van een brug tussen Fuerteventura en Lanzarote. De conclusie van de studie is dat het technisch haalbaar is. De eilanden moeten echter wel de portemonnee trekken; het bouwen van een brug met een breedte van 13,4 meter tussen de twee eilanden zal minstens 693 miljoen euro gaan kosten. Een brug die breder is, zal meer gaan kosten. De kosten kunnen oplopen tot zo’n 1.134 miljoen euro. De meest voor de hand liggende optie van de Cabildo zou, inclusief uitvoeringskosten en de kosten om de brug zo duurzaam mogelijk te bouwen, neerkomen op een begroting van 742 miljoen euro.

De diepte van de zee tussen de twee eilanden ligt tussen de 30 en 35 meter. Daarmee is de zee tussen Fuerteventura en Lanzarote het meest ondiep. De diepte van de zee tussen de andere eilanden is al gauw enkele honderden meters. Als er dus een brug gebouwd kan worden tussen twee Canarische eilanden, dan zou dit de meest logische en haalbare optie zijn.

In de studie staat ook duidelijk omschreven waar de brug zou moeten komen: ten noorden van Corralejo vlakbij de ontziltingsinstallatie. De brug zou dan in Lanzarote uitkomen in Las Coloradas vlakbij het hotel Papagayo Arena.

Ook mogelijkheden tunnel onderzocht

De Cabildo heeft ook de mogelijkheden van een tunnel van Fuerteventura naar Lanzarote onderzocht maar de raadsleden zijn niet overtuigd van de onderzoekresultaten, helemaal niet als het aankomt op veiligheid. In het Plan Insular de Fuerteventura staat beschreven dat het bouwen van een brug een impact zal hebben op het aanzien en op de vaarroutes van boten. Aan de andere kant kan een brug op toeristisch vlak veel mooie dingen opleveren.

Studie onderzoekt impact op omgeving en milieu

Naast een impact op het aanzien en de vaarroutes is het ook niet onbelangrijk om rekening te houden met de dieren die leven in dit gebied, met name wordt dan gedoeld op de beschermingsgebieden voor vogels. In het PIOF wordt benadrukt dat zij dit onderdeel meenemen in de studie maar dat ze van mening zijn dat de impact op het leefgebied van dieren minimaal zal zijn. Er wordt wel erkend dat een rapport opgemaakt moet worden van het effect van het aanleggen van een brug op het milieu zodat alle omstandigheden in detail worden geanalyseerd.

Hoe bouw en onderhoud financieren?

Als de studie de komende periode wordt afgerond en er komen geen negatieve resultaten uit alle onderzoeken en analyses, dan blijft er nog maar één vraag over: Hoe zal de bouw van deze brug worden bekostigd? Naast het bouwen van de brug voor zo’n 742 miljoen euro moet er ook rekening worden gehouden met de onderhoudskosten van circa 2,5 miljoen euro per jaar.

Het PIOF gaat uit van een lening die wordt aangegaan en uiteindelijk inclusief rente zal worden terugbetaald. Een van de rekenvoorbeelden in het plan is als volgt: Stel dat de brug in 2025 geopend zou worden, dan zou de lening in 2065 afbetaald kunnen zijn. Het eilandbestuur geeft aan dat er voor het gebruik maken van de brug een soort tol wordt gevraagd; 18 euro voor inwoners (gelijk aan een ticket voor de veerdienst) en 119 euro voor toeristen. De prijzen zijn gebaseerd op een retourticket.

Dit vind je misschien ook leuk