NASA kiest twee teams uit Spanje als winnaars Space Apps Challenge Madrid

door admin
NASA kiest twee teams uit Spanje als winnaars Space Apps Challenge Madrid

De Space Apps Challenge is een project van NASA om de ontwikkeling te bevorderen op het gebied van milieu en ruimtevaart. De eerste editie van Space Apps Challenge werd gehouden in 2012 en sindsdien doen duizenden teams mee aan de zogenaamde ‘hackatons’; wedstrijden die 48 uur duren en die plaatsvinden in verschillende steden over de hele wereld.

Editie Space Apps Challenge Madrid breekt record

Aan de editie van 2019 deden meer dan 29.000 duizend mensen mee verdeeld over 230 locaties in 80 steden over de hele wereld. Hiermee brak de Space Apps Challenge van dit jaar een record qua aantallen deelnemers. Dit jaar waren de volgende categorieën waarin verschillende teams tegen elkaar strijden: ‘Planeten dichtbij en veraf’, ‘Leven in onze wereld’, ‘De aardse oceanen’, ‘Naar de sterren’ en ‘Onze maan’. Aan het eind van de twee dagen durende hackaton kwamen twee teams uit Spanje als winnaar uit de strijd; het Mnemosyne-team en Oceans Inside.

Venus

In 1982 stuurde een programma uit de Sovjet-Unie twee sondes naar Venus om daar gegevens te verzamelen over de planeet. De sondes konden niet langer dan 1,5 uur op de planeet blijven. Het Mnemosyne-team kwam met een oplossing voor het opslaan van gegevens op en van Venus. De temperatuur is daar zo’n 460 graden en er is een hoge concentratie zwavelzuur op de planeet aanwezig. Een oplossing zoeken voor deze omstandigheden vereist veel complexe technische kennis. Het micro-elektromechanische apparaat dat Mnemosyne heeft ontworpen, is niet alleen nuttig op Venus maar kan ook gebruikt worden in vulkanen of op plekken met een hoog stralingsniveau.

Plastic zee

Het tweede Spaanse team dat heeft gewonnen is Oceans Inside. Zij presenteerden afgelopen weekend een oplossing om plastic op te ruimen uit de oceaan. Plastic in de oceaan vormt de grootste bedreiging voor de onderwaterwereld. Plastic is door de hele oceaan aanwezig, op verschillende dieptes en de ene keer geconcentreerd en vervolgens uit elkaar gedreven door factoren als wind en stroming.

Oceans Inside komt met een ontwerp voor een mobiele robotbarrière die plastic opruimt uit de zeeën en oceanen. Deze barrière wordt gevormd door verschillende mobiele modules die zich aan elkaar kunnen schakelen en zo een ‘zeeslang’ vormen. Doordat de modules in verbinding staan met satellieten, kunnen deze satellieten de zeeslang sturen naar plekken in de oceaan waar veel plastic afval is. Zodra de zeeslang voldoende afval heeft verzameld, wordt de slang gesloten totdat een schip het afval op komt halen.

Winnaar 2018 ook uit Spanje

De NASA Space Apps Challenge is een evenement dat afgelopen weekend in Madrid werd georganiseerd door de Celera-associatie, Propelland en Ienai SPACE in samenwerking met de ambassade van de Verenigde Staten en de gemeente Madrid. Over een paar maanden zal NASA zelf beslissen wie de zes winnende teams van de hele wereld zijn die kans maken om naar het Kennedy Space Center in Amerika te reizen om hun ideeën aan deskundigen te presenteren. Vorig jaar won een team uit Madrid, Pillars of Creation, met hun Galaxy Quest-project. Zij versloegen meer dan 2.000 teams uit 70 steden over de hele wereld.

Dit vind je misschien ook leuk