Madrid is Europese uitzondering op grootstedelijk fietsbeleid

door admin
Madrid is Europese uitzondering op grootstedelijk fietsbeleid

De meeste grote Europese steden hebben om deze reden in de afgelopen jaren geïnvesteerd in de aanleg van fietspaden en verbreding van de voetgangersruimte. Voorbeelden hiervan zijn te vinden in Amsterdam, Kopenhagen en Sevilla en meer recent in Londen, Parijs, Berlijn, Valencia en Barcelona. Zelfs steden waar traditioneel veel waarde wordt gehecht aan autoverkeer zoals New York, Bogota en Mexico-City geven meer ruimte aan de fietsende stedelingen.

Madrid is Europese uitzondering

In Madrid gebeurt het tegenovergestelde: afgelopen maandag maakte de gemeente bekend het aantal fietspaden te gaan reduceren ten gunste van het autoverkeer. Voorzitter van de Spaanse Vereniging voor Stedenbouwkundigen José María Ezquiaga verbaast zich over dit besluit. “Wereldwijd is er een trend waarneembaar van asfaltreductie om meer ruimte te bieden aan de fiets als veilig en eenvoudig vervoersmiddel binnen de stad”, aldus Ezuiaga.

Het gemeentebestuur van Madrid laat weten dat het hier een op de weg gemarkeerde fietsruimte betreft van nog geen kilometer (850 meter) op de Gran Vía de Hortaleza in de noordelijke periferie van de stad. Momenteel is deze fietsstrook niet toegankelijk voor autoverkeer, maar om de nabij gelegen parkeerzones te kunnen bereiken is het noodzakelijk de fietsstrook over te steken. Omdat de fietsstrook voor een opstopping van het autoverkeer zorgt, zijn gemeenteraadsleden akkoord gegaan met het weghalen van deze voor auto’s ontoegankelijke strook.  

De burgemeester van Madrid, José Luis Martínez-Almeida, had als enige opmerking over het besluit dat alleen die fietsstroken worden weggehaald die de mobiliteit van de fietsers niet zullen beïnvloeden. De gemeenteraad van Madrid buigt zich nog over het weghalen van ten minste twee andere fietspaden in de stad.

Ook binnen Spanje is Madrid een uitzondering

In Madrid, een stad met drie miljoen inwoners, is maar 43 kilometer asfalt beschikbaar voor fietsers, bestaande uit fietspaden en op het asfalt gemarkeerde fietsstroken. In Barcelona, met maar de helft van het aantal inwoners van Madrid, is dit 209 kilometer. In Sevilla en Valencia, met respectievelijk 688 duizend en 791 duizend inwoners, is het aantal kilometers fietsruimte respectievelijk 200 en 150 kilometer.

Wereldwijd wordt niet alleen meer ruimte gegeven aan fietsers in de stad, maar worden de fietsstroken die er zijn ook veiliger gemaakt door ze meer af te scheiden van het autoverkeer. Zo worden in Londen, Berlijn en Parijs de gemarkeerde fietsstroken vervangen door veiligere alternatieven. Deze week werd bekend gemaakt dat New York 1,7 miljard dollar gaat investeren in een verkeersplan waarin 400 kilometer is gereserveerd voor veilige fietspaden nadat er alleen al dit jaar 25 fietsers verongelukte in het verkeer.  

Amsterdam aan kop

Amsterdam wordt wereldwijd beschouwd als de fietshoofdstad. 767 kilometer aan fietsruimte is hier beschikbaar met nog eens 10 duizend officiële stallingsplaatsen. Momenteel wordt een voorstel bekeken om in het jaar 2025 11.200 parkeerplaatsen voor auto’s te vervangen door voetgangerszones. Van alle Europese steden is Madrid de enige stad die de fietsruimte reduceert in plaats van uitbreidt.

Dit vind je misschien ook leuk