Spaans ministerie Transport pleit voor publiek-private investeringen in bouw

door admin
Spaans ministerie Transport pleit voor publiek-private investeringen in bouw
  1. De Spaanse minister van Transport, José Luis Ábalos, onderzoekt de mogelijkheid om samen te werken met particuliere investeerders. Volgens de Spaanse krant Cinco Días wil hij daarmee de financiële risico’s beperken en concrete projecten in korte tijd mogelijk maken. Het geld zal geïnvesteerd worden in de bouw en infrastructuur.

Investeringen in bouw

Grote infrastructuur-ontwikkelaars hebben tijdens deze crisis hun kans gegrepen en leningen verstrekt aan bouwbedrijven. Hiermee konden ze doorwerken aan bouwprojceten en hoefden ze geen personeel te ontslaan. In de komende jaren verwachten de ontwikkelaars het ingelegde kapitaal terugbetaald te krijgen.

Wegennet

Met het ‘buitengewoon investeringsplan wegennet’ wil Spanje het wegennet aanpakken. Hierbij kunnen particuliere investeerders een rol spelen. Om een financieel fiasco (zoals eerder met de radiale wegen) te voorkomen, is het ministerie van Transport in gesprek met de Vereniging van Vergunninghouders Spaanse wegen Seopan. Seopan heeft een investeringsvoorstel infrastructuur ingediend waarbij 157 miljard euro gemoeid is voor de economische en sociale wederopbouw. Verschillende investeringsfondsen hebben plannen voor beheer en onderhoud van de snelwegen en noemen daarbij het heffen van tol een mogelijkheid. 

Infrastructuur

Daarnaast gaat de overheid geld pompen in de havens, met het Plan productieve investeringen. Dat moet in 5 jaar tijd 4 miljard opleveren.  Ook de weg- en spoorwegverbindingen naar de havens worden verbeterd. De overheid had al voor het uitbreken van de crisis 80 miljard aan investeringen in wegenbouw en spoorwegen toegezegd. 

Publiek-private samenwerking 

Volgens Florentino Pérez, directeur van bouwconcern ACS dat vooral projecten in de publieke infrastructuur doet, veroudert het financieringsmodel van de overheid snel. Voor de financiering van onderhoud, uitbreiding en technologische of duurzame vernieuwingen aan het wegennet is een publiek-private samenwerking (PPS) noodzakelijk, meent hij. Andere grote ondernemers in de infrastructuur, zoals Ferrovial , Acciona en FCC, die het hiermee eens zijn bieden ook particuliere financiering voor diverse transport-, hydraulische en sociale infrastructuren. Zelfs de Spaanse bank Santander onderzoekt mogelijkheden om in samenwerking met overheid en bouwbedrijven 150.000 woningen voor jongeren te bouwen.

Huisvesting

Dit soort samenwerking is niet alleen een impuls voor de werkgelegenheid, maar ook voor de huisvesting. De overheid is van plan 200.000 nieuwe woningen te realiseren door sanering, stadsvernieuwing en renovaties in steden en op het platteland. Dit moeten betaalbare woningen en sociale huurwoningen worden.

Dit vind je misschien ook leuk