Transavia maakt er een potje van

door admin
Transavia maakt er een potje van

Allereerst zijn de grenzen in Spanje tot juli nog gesloten voor toeristen. Iedereen die wel mag vliegen en voor die tijd aankomt in een Spaanse regio die zich nog niet in fase 3 van het de-escalatieplan bevindt, moet na landing 14 dagen in quarantaine. Dit wekt verwarring omdat veel mensen nu denken dat je wel mag vliegen, als je maar in quarantaine gaat. Maar nog steeds geldt officieel dat alléén residenten in Spanje (dus het bezitten van een tweede huis geldt niet) of mensen met een Spaans paspoort naar Spanje kunnen reizen en iedereen die dat om redenen van nood of overmacht moet doen of onder een andere uitzondering valt.

Negatief reisadvies voor Spanje van Ministerie van BuZa

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft nog steeds een negatief reisadvies uit voor heel Spanje. ‘Reis alleen naar Spanje als dit noodzakelijk is. Er geldt een inreisverbod voor het hele land, behalve voor Spanjaarden en buitenlandse residenten’. Belangrijke overweging kan ook zijn dat als je toch op vakantie gaat naar een land terwijl er een negatief reisadvies geldt voor je vertrek, er een grote kans is dat je dan niet verzekerd bent via je reisverzekering. Lees hier meer. 

Desondanks wel vluchten aangeboden

De verwarring wordt er niet minder op omdat bijvoorbeeld Transavia vanaf 4 juni vluchten aanbiedt op Málaga, vanaf 11 juni op Alicante, vanaf 18 juni op Valencia, Mallorca, Ibiza, vanaf 19 juni op Sevilla, vanaf 20 juni op Tenerife en Gran Canaria en op Girona vanaf 21 juni en vanaf 2 juli op Barcelona en Madrid. Dat wekt de indruk dat je gewoon je ticket kunt boeken en kunt gaan.

Boze passagiers

Op Twitter wemelt het van de berichten van boze passagiers die al tickets hadden geboekt of onlangs hebben geboekt naar een van de bestemmingen waarop Transavia zijn vluchten heeft hervat en melden dat hun vlucht zonder opgaaf van redenen is geannuleerd en dat Transavia vervolgens geen thuis geeft via welk kanaal men ook probeert contact met de luchtvaartmaatschappij op te nemen. Wel wordt mensen aangeboden een nieuwe vlucht te boeken op dezelfde dag die wel doorgaat, maar waarvoor een hogere prijs wordt gerekend, terwijl een refund of voucher bij velen al maanden op zich laat wachten. Anderen krijgen te horen dat een refund sowieso niet tot de mogelijkheden behoort.

Paulo Sobral (@borninsinespt) schrijft een middagvlucht te hebben vanaf Rotterdam die werd gecanceld, terwijl er die dag wel een ochtendvlucht werd aangeboden voor het dubbele bedrag. Die kun je dan boeken met je voucher om vervolgens weer te wachten of die ochtendvlucht wel doorgaat.

@KeesAldlanfysio tweet: ‘Dit kan echt niet, maandag melden bij de Consumentenbond, @Transavia maakt misbruik van een nare situatie ten koste van hun passagiers die vol vertrouwen een ticket geboekt hebben’.

@lifebyfleur: ‘Hier hetzelfde @Transavia!! Wat zijn dit voor praktijken! Eerst annuleren en dan door laten gaan? Ik wil mijn geld terg!!

@ruudjoustra schrijft: ‘@Transavia, 28 mei via email is mijn vlucht geannuleerd, 5 juni email van Transavia: ‘uw vlucht vertrekt later’. Gaat het vliegtuig nu wel of niet? HV6789 (ein-bcn) 15 juni.’

Binnen uur na boeking vlucht geannuleerd

Ook RTL Nieuws meldt in een item van zaterdag 6 juni dat er mensen zijn die een ticket hebben geboekt op een bestemming in Zuid-Europa en binnen een uur te horen krijgen dat die vlucht is geannuleerd en dat ze binnenkort een voucher krijgen. Dit terwijl als men kijkt naar de vluchten om deze om te boeken dezelfde vlucht die zojuist werd geannuleerd nog gewoon wordt verkocht via de website. Dat wekt grote verontwaardiging, zeker omdat veel passagiers nog geen voucher hebben gezien en ook geen refund hebben ontvangen.

Nieuwe update Transavia op 10 juni om 15 uur

Transavia schrijft zelf op de website op 10 juni om 16 uur met een nieuwe update te komen. Op dit moment staat er te lezen: ‘Het coronavirus (COVID-19) zorgde dat we de afgelopen tijd al onze vluchten moesten annuleren. Stap voor stap starten we nu ons netwerk weer op, eerst met 3 bestemmingen in Spanje en Portugal. Elke week bekijken we of we daar nieuwe bestemmingen aan kunnen toevoegen. Vanzelfsprekend staat de veiligheid voor passagiers en medewerkers aan boord voorop. Op deze pagina vind je een overzicht van de meest recente informatie.’ De laatste update is van 5 juni om 16 uur. De eerstvolgende update wordt verwacht op 10 juni om 15 uur. De eerste vluchten zijn vanaf 4 juni uitgevoerd. Transavia zorgt naar eigen zeggen voor een voucher voor de geannuleerde vlucht. Klanten kunnen omboeken zonder wijzigingskosten.

Consumentenbond: ‘Zij handelen in strijd met de Europese regels’

Diverse gedupeerden schrijven op Twitter van de klantenservice te horen hebben gekregen dat het onmogelijk is om hun geld terug te krijgen. Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond maken Nederlandse vliegmaatschappijen – en niet alleen Transavia, maar bijvoorbeeld ook KLM en TUIfly – het consumenten bijna onmogelijk om snel hun geld terug te krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. ‘Zij handelen in strijd met de Europese regels’, aldus Molenaar die bevestigt dat volgens het EU-recht consumenten het recht op het volledige betaalde bedrag als de vervoerder de vliegreis schrapt, dus ook voor extra’s als stoelreserveringen, bagage en boekingskosten.

Ook andere vliegmaatschappijen lappen regels aan laars

Luchtvaartmaatschappijen schenden volgens het onderzoek van de Consumentenbond niet alleen de restitutieregels. ‘Corendon, Transavia en TUI fly handelen ook in strijd met de wet bij omboeken. Volgens de Europese Verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is’.

EC: financiële compensatie reizigers verplicht

Dat passagiers vouchers toegezegd krijgen is mooi, maar de Europese Commissie heeft al in mei laten weten erop toe te gaan zien dat luchtvaartmaatschappijen hun reizigers financieel compenseren als een vlucht vanwege de coronacrisis is geannuleerd. Reizigers moeten volgens Brussel de keuze houden om een voucher te accepteren of hun geld terug te eisen.

Reactie klantenservice Transavia

InSpanje.nl heeft de klantenservice van Transavia in Spanje gebeld met de vraag wat er gebeurt met mensen die geboekt hebben voor een vlucht naar Spanje die voor 1 juli aankomt en die onder de zogenaamde ‘niet-essentiële reizen’ valt. Het antwoord was als volgt: Spanje binnenkomen zou geen probleem moeten zijn, maar dit is een vraag voor de grenscontrole’. De helpdesk in Nederland laat ons drie kwartier wachten en verbreekt dan opeens de verbinding. Dat de kans bestaat dat je direct op een vlucht terug naar Nederland of België wordt gezet als je geen geldige reisreden kunt aantonen bij aankomst in Spanje wordt niet ontkend noch bevestigd. Dat Transavia zelf daar geen duidelijkheid over biedt, kan op zijn minst kwalijk worden genoemd.

Reactie AENA

De Spaanse luchthavenautoriteit AENA, die vrijwel alle Spaanse luchthavens beheert, bevestigt op de website dat tot het einde van de Staat van Alarm in het land (21 juni) “(…) behalve andere beoogde gevallen mogen alleen Spaanse staatsburgers en inwoners van Spanje het nationale grondgebied betreden. Vanaf 15 mei moeten alle internationale reizigers die in Spanje aankomen, de 14 dagen na aankomst in quarantaine plaatsen en bij hun huis of accommodatie blijven, behalve om voedsel of farmaceutische producten te kopen, naar gezondheidscentra te gaan of een werk met een karakter te verrichten essentieel. Alle bewegingen worden gemaakt met een masker.” Als we naar de persafdeling van AENA bellen, krijgen we geen gehoor en op een door ons verstuurde mail kregen we tot nu toe nog geen antwoord. We blijven het proberen.

Dit vind je misschien ook leuk