Beduidend minder verkeersdoden in Spanje dankzij lockdown

door admin
Beduidend minder verkeersdoden in Spanje dankzij lockdown

Tijdens de noodtoestand is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers bijna gehalveerd. Dit jaar kwamen er 331 personen om in het verkeer, tegen 479 vorig jaar. De daling was vooral merkbaar op tweebaanswegen, waar verkeersongevallen doorgaans het zwaarst zijn. Opvallend was dat het aantal verkeersdoden in de transportsector wel flink steeg.

Tendens steeds minder verkeersdoden

Dit jaren vielen er in januari en februari iets meer verkeersdoden dan in 2019. Tijdens de lockdown zakte dat aantal sterk. Naar verwachting zal het dodelijke verkeersslachtoffers dit jaar onder de duizend blijven. In 2019 verongelukten 1.098 personen, het laagste aantal ooit. Heel 2019 telde 37 dagen zonder verkeersdoden. Tijdens de 98 dagen durende lockdown waren er al 32 dagen zonder dodelijke verkeersslachtoffers. Uit de cijfers blijkt dat niet alleen het aantal verongelukte automobilisten, maar ook dat van voetgangers en fietsers sterk is gedaald.

Tweebaanswegen gevaarlijker

In de periode van 15 maart tot 20 juni kwamen 119 personen om in het verkeer. Slechts 25 procent daarvan verongelukte op snelwegen. Reden te meer om juist op verkeersveiligheid op tweebaanswegen in te zetten, zei Pere Navarro, directeur van de Spaanse verkeersdienst DGT begin juni op een verkeersveiligheidscongres.

Snelheidsovertredingen

Navarro wees erop dat hoewel het aantal weggebruikers tijdens de lockdown met 90 procent gedaald was, het aantal ongevallen maar met 70 procent daalde. Het aantal frontale botsingen zakte van 20 naar 18 procent, terwijl het aantal eenzijdige ongelukken, waarbij automobilisten van de weg raakten, steeg van 39 naar 65 procent. Omdat er minder verkeer op de weg was en er minder snelheidscontroles werden uitgevoerd, werd de toegestane snelheid vaker overschreden.

Vrachtvervoer meer slachtoffers

Tijdens de lockdown waren er vooral vrachtwagens op de weg. Hier waren dan ook de meeste verkeersdoden te betreuren. Normaal komt ongeveer 3 procent van de verkeersdoden uit de transportsector, tijdens de lockdown steeg dat naar 13 procent. 

Meeste risico voor motorrijders

De verkeersdienst DGT wees erop dat motorrijders over het algemeen het meeste risico lopen in het verkeer. Al vielen er in 2019 weinig verkeersdoden, het aantal verongelukte motorrijders was sinds 2009 nog nooit zo hoog. Toen eind mei reizen binnen de eigen provincie werd toegestaan, was het merendeel van de verkeersdoden motorrijder.  

Dit vind je misschien ook leuk