Renfe schrapt helft treinen tussen steden en platteland Spanje

door admin
Renfe schrapt helft treinen tussen steden en platteland Spanje

Het gaat hierbij om regionale en middellange afstandsverbindingen, de zogenaamde OSP-lijnen (verplichte publieke diensten), die door het minder bevolkte deel van Spanje rijden. Met de afkondiging van de noodtoestand in Spanje werden deze reizen al drastisch gereduceerd aangezien er tussen provincies niet gereisd mocht worden. Toch besluit Renfe slechts de helft van de normale capaciteit te herstellen sinds het opheffen van de noodtoestand.

Spaanse werknemersorganisatie niet eens met bezuinigingen

Werknemersorganisatie CCOO laat aan de Spaanse nieuwssite Público weten het niet eens te zijn met het besluit van Renfe aangezien juist deze treinen nog zorgen voor verbinding tussen de grotere steden en het platteland. Renfe liet weten dat er gewoonweg te weinig vraag is om met zoveel treinen te blijven rijden en dat het financieel niet haalbaar is.

Renfe verklaart dat de gemiddelde bezetting van deze treinen slechts 20 procent bedraagt en dat autonome gemeenschappen jaarlijks behoorlijk veel geld betalen (zo’n 35 miljoen euro bij elkaar) om deze diensten in stand te houden. Het CCOO is het niet eens met de berekende capaciteit door Renfe en laat weten dat de vraag een stuk hoger ligt in sommige regio’s. Zo bereikt Asturië een capaciteit van 40 procent; Andalusië 50 procent en de capaciteit in Galicië, Murcia, Castilië-La Mancha, La Rioja en Extremadura komt boven de 66 procent uit.

Bezuinigingen ook op drukkere verbindingen Spaanse steden en platteland

De bezuinigingen van Renfe hebben betrekking op alle diensten van de Spaanse spoorwegmaatschappij, bijvoorbeeld ook op de drukkere verbindingen zoals die tussen Madrid en Toledo. Toch komt het besluit van Renfe niet onverwacht voor de Spaanse regering. De minister van Mobiliteit, José Luis Ábalos, liet enkele dagen geleden in het parlement weten dat Renfe geen treinen laat rijden zonder passagiers. “De vraag lijkt veranderd te zijn in ‘de nieuwe realiteit’ en het aanbod moet hierop aangepast worden,” zo vertelde Ábalos later aan de Spaanse krant Europa Press.

De minister vertelt dat sinds het opheffen van de noodtoestand in Spanje, Renfe per 22 juni 98 treinen per dag liet rijden met in totaal 30.000 zitplaatsen. Een verdubbeling van het aantal tijdens de lockdown, maar slechts een derde van de capaciteit van voor de coronapandemie.

Dit vind je misschien ook leuk