Spaanse Autoriteit Persoonsgegevens (AEPD) neemt Mercadona onder de loep

door admin
Spaanse Autoriteit Persoonsgegevens (AEPD) neemt Mercadona onder de loep

De AEPD is volgens Business Insider op eigen initiatief een onderzoek gestart naar het gebruik van camera’s met gezichtsherkenning, nadat Mercadona vorige week zelf communiceerde dat ze 40 van deze camera’s hebben geïnstalleerd. De camera’s hangen volgens de supermarktketen in winkels in Zaragoza, Mallorca en Valencia. Doel voor het plaatsen van deze camera’s zou zijn om mensen te weren die een straat- of contactverbod hebben met de winkel of met’een personeelslid.

Hoe zit het met de bescherming van persoonsgegevens?

De Spaanse supermarktketen geeft aan dat ze bij de invoering van deze maatregel “altijd in nauw contact hebben gestaan met de betreffende instanties om de bescherming van de mensen en persoonsgegevens te kunnen garanderen en om aan alle wettelijke eisen te voldoen”.

Volgens het bedrijf blijven de gegevens van de klanten 0,3 seconden bewaard; dat is de tijd die het systeem nodig heeft om te bepalen of een klant een straat- of contactverbod heeft. Maar dat zou niet voldoende zijn om de bescherming van persoonsgegevens te garanderen. De informatie moet namelijk vergeleken worden met gegevens uit een database om te kunnen bepalen of iemand een straat- of contactverbod heeft. En juist daar wringt te schoen. Er zijn al klanten die hun zorgen hierover hebben geuit via verschillende sociale media.

Mercadona zegt dat ze om ‘veiligheidsredenen‘ niet kunnen aangeven of zij beschikken over een database met gezichtskenmerken van mensen die een straat- of contactverbod hebben. Ook doet de supermarktketen geen uitspraak over de vraag of deze technologie in alle winkels toegepast zal gaan worden. Wel benadrukken ze dat de gegevens van iemand met een straat- of contactverbod pas zullen worden verwijderd wanneer het verbod niet meer van kracht is. Dat gebeurt dan automatisch. Daarnaast zegt het bedrijf niet op de hoogte te zijn van een onderzoek vanuit de AEPD. “We hebben contact met ze gehad, ze alle informatie over het project gegeven en al hun richtlijnen gevolgd, alles met volledige transparantie. En dat zullen wij blijven doen met alle informatie die ons opgevraagd wordt”.

Omstreden technologie

Camera’s met gezichtsherkenning zijn onderwerp van discussie geweest nadat actievoerders van Black Lives Matter van over de hele wereld aangaven dat het gebruik van deze technologie een racistische wending heeft gekregen. Daarom hebben grote bedrijven als IBM, Microsoft en Amazon aangekondigd te stoppen met de verkoop van deze systemen, met name aan politiecorpsen in de VS.De technologie die gebruikt wordt met deze camera’s is van AnyVision, een inmiddels omstreden Israëlisch bedrijf dat met zijn technologie voor het Israëlische leger toezicht zou houden op de Palestijnen in de westelijke Jordaanoever.

Dit vind je misschien ook leuk