Coronapandemie boost elektrisch fietsen in Spanje

door admin
Coronapandemie boost elektrisch fietsen in Spanje

Sinds februari is het aantal zoekopdrachten voor fietsroutes via Google Maps met 69 procent gestegen. Ook de website van Milanuncios werd overspoeld (toename van 88 procent) door Spanjaarden die op zoek zijn naar een elektrische fiets. Decathlon Spanje beaamt ook de toenemende belangstelling en meldt dat het aantal aankopen van fietsen is verviervoudigd, zowel mountainbikes als elektrische en gewone fietsen.

Stijging fietsverkopen en -producties Europa

Op Europees niveau was er de laatste twee jaar al een stijging te zien van het aantal (elektrische) fietsaankopen. De Spaanse krant El País komt met een grafiek waarin het aantal producties en verkopen van elektrische fietsen in Europa te zien is. Spanje heeft hiervan slechts nog een aandeel van 4,2 procent. In Spanje zijn er op dit moment 143.000 elektrische oplaadpunten terwijl dat er in 2013 nog maar 10.000 waren.

Keerzijde van explosieve verkoopstijging fietsen

Toch kent de massale verkoop van fietsen in coronatijd ook een keerzijde: Fietsleveranciers in Spanje zijn bijna door hun voorraad heen. Carlos Núñez vanuit de werkgeversvereniging AMBE laat weten dat de explosieve vraag aan het begin van de coronaperiode, doordat mensen afgeraden werd met het openbaar vervoer te gaan, ervoor heeft gezorgd dat er nauwelijks voorraad is aan fietsen op dit moment.

Het feit dat landsgrenzen of fabrieken werden gesloten is daar een van de oorzaken van. De overgrote meerderheid aan onderdelen komt uit China en dat blijkt risicovol in tijden van een pandemie. De laatste jaren worden er dan ook nieuwe productiecentra geopend in andere landen waaronder landen in Europa, aldus vereniging AMBE. De werkgeversvereniging laat weten dat er op dit moment 191 nationale fabrikanten zijn, toch blijkt de helft geheel of gedeeltelijk buiten Spanje te produceren of uit het buitenland te importeren.

Spanje als fietsland

Ondanks dat de sector kleiner is dan die van fietslanden zoals Duitsland en Nederland, zijn er bemoedigende factoren waardoor Spanje kan groeien naar een echt fietsland. Zo zijn de afstanden in grote steden of van het ene naar het andere dorp goed te fietsen, zeker met een elektrische fiets. In 2015 is het Spaanse verkeersbureau DGT gestart met een zogenaamde fietsstrategie. Een volgende stap is het herinrichten van straten en het faciliteren van banen op de weg waar niet alleen plek is voor de auto, maar ook voor fietsers.

Dit vind je misschien ook leuk