Ryanair bracht in augustus 29 procent van internationale toeristen naar Spanje

door admin
Ryanair bracht in augustus 29 procent van internationale toeristen naar Spanje

In juli, de eerste volledige maand waarin de Spaanse grenzen waren geopend na de lockdown en de de-escalatie daarvan, vervoerde de vliegmaatschappij 28,6 procent van alle internationale toeristen die naar Spanje vlogen.

Ryanair, dat vooral groot is binnen Europa, heeft met veel kracht een doorstart kunnen maken na de periode dat het grootste deel van de vloot gedwongen aan de grond moest blijven. Het Ierse bedrijf wist het marktaandeel mede te vergroten doordat vluchten van touroperators massaal werden geannuleerd en doordat intercontinentale vluchten praktisch verdwenen. 

Het marktaandeel van Ryanair is de laatste jaren vrij constant rond de 20 procent blijven bewegen. Ondanks het gestegen marktaandeel in juli en augustus registreerde de prijsvechter een daling van bijna 70 procent van het aantal passagiers op jaarbasis in diezelfde maanden.

De instorting van het luchtverkeer had hetzelfde, zoniet een groter effect op andere belangrijke vliegmaatschappijen met Spanje als bestemming. De dalingen hier varieerden tussen 50 en 80 procent. Van de 20 grootste bedrijven op basis van het aantal passagiers in juli en augustus had Easyjet het meest onder de crisis te lijden met een daling van 85,6 procent van het aantal passagiers, gevolgd door Iberia (-80,9%) en British Airways (-78,9%).

Op dit moment staat Ryanair op de eerste plaats met 2,75 miljoen passagiers, gevolgd door Vueling met 1,7 miljoen passagiers. De vliegmaatschappijen van de Grupo Iberia (Iberia, Iberia Express en Air Nostrum) vervoerden samen 1,27 miljoen passagiers. Van deze bedrijven was de daling bij Iberia Express het laagst. Iberia is erger geraakt door het instorten van de markt voor intercontinentale vluchten.

De afgelopen weken zijn met name vliegmaatschappijen zoals Iberia, Vueling en Ryanair een prijzenoorlog gestart om mensen te motiveren alsnog een vlucht te boeken. Zo startte Ryanair een campagne waarin binnen 48 uur een miljoen vluchten te koop werd aangeboden voor 5 euro elk. 

Dit vind je misschien ook leuk