Merk Minimalism uit Spanje tegenhanger voor Spaanse fast fashion industrie

door admin
Merk Minimalism uit Spanje tegenhanger voor Spaanse fast fashion industrie

De kleding van Minimalism is zo simpel mogelijk en wordt van duurzaam katoen uit Portugal gemaakt. Op de kleding is geen enkele opdruk, logo of merk te zien en Minimalism onderscheidt zich door niet elk seizoen een nieuwe collectie uit te brengen.

Concept Spaanse ondernemers lijkt aan te slaan

Gezien de omzet, lijkt de aanpak van deze ondernemers uit Spanje te werken. Business Insider meldt dat de omzet in 2018 rond de 150.000 euro uitkwam, 220.000 euro in 2019 en de verwachte omzet voor 2020 bedraagt zo’n 350.000 euro. Het doel van Minimalism is dat mensen alleen de kleding kopen als ze het nodig hebben en dat hun kleding zo lang mogelijk meegaat.

Het concept bestaat voornamelijk uit T-shirts, sweaters, ondergoed en sokken in effen kleuren. De items zijn over het algemeen niet seizoensgebonden en zo ontworpen dat ze met alles gecombineerd kunnen worden. Het niet tonen van merken of opdrukken komt voort uit de afkeer van de oprichters voor het principe dat het merk dat je draagt gelijk staat aan hoeveel koopkracht je hebt.

Transparantie in kostenplaatje bedrijf

Het transparante kostenplaatje wordt getoond op de website van Minimalism. Voor een sweater betaal je bijvoorbeeld 30 euro waarvan 11,75 euro aan materiaal en 4,40 euro aan logistiek. Hierna blijft een brutowinst over van 13,85 euro voor het bedrijf. Dezelfde transparantie is terug te zien in de jaarrekeningen; op de website wordt vermeld hoeveel het bedrijf heeft verkocht, hoeveel brutowinst en kosten er zijn gemaakt.

85 procent van de klanten wonen in Spanje, maar ook mensen uit Portugal en Frankrijk weten dit bedrijf te vinden. Bijna een derde van de kopers bestelt meer dan eens bij Minimalism waaruit blijkt dat steeds meer mensen bewust duurzaam willen kopen en dat de basic kleding hen bevalt.

Simpele bedrijfsstructuur zorgt voor succes

Een kijkje achter de schermen laat zien dat een deel van het succes terug te leiden is naar de simpele bedrijfsstructuur: de twee eigenaren van Minimalism hebben een vaste ontwerper in dienst en freelancers worden ingehuurd voor specifieke projecten. Daarnaast wordt logistiek en productie uitbesteed. Belangrijk is dat het hele proces duurzaam is: het beste katoen uit Portugal wordt gebruikt en tijdens de productie en verzending wordt er bijvoorbeeld geen plastic gebruikt.

Een van de voorbeelden van de projecten van Minimalism zijn de posters die vorig jaar in Madrid zijn opgehangen met de tekst ‘Don’t buy it if you don’t need it’. Best tegenstrijdig voor een bedrijf dat bestaat bij de gratie van de verkoop van hun producten, maar blijkbaar wel een slimme strategie om mensen die bewust en duurzaam willen leven aan te spreken.

Eigenaren Víctor Rodado en Pepe Martín vertellen dat ze nog verder hopen te groeien, maar altijd met veel plezier onderling. “We doen dingen graag anders, we moeten plezier hebben en mensen kunnen helpen. Geld verdienen is niet ons voornaamste doel. Zolang we plezier hebben, blijven we stap voor stap verder groeien met ons bedrijf.”

Dit vind je misschien ook leuk