Spaanse voedingsmiddelenindustrie in zwaar weer door sluiting horeca

door admin
Spaanse voedingsmiddelenindustrie in zwaar weer door sluiting horeca

Spanje telt momenteel nog bijna 31 duizend bedrijven die actief zijn binnen de voedingsmiddelenindustrie. Volgens de Spaanse Federatie voor Voedingsmiddelen en Drankindustrie (Fiab) zal eind dit jaar dat aantal aanzienlijk zijn afgenomen. Directeur Mauricio García verwacht dat binnen deze sector 11 duizend banen verloren gaan en tussen de 800 en 1000 bedrijven definitief verdwijnen. Met name de drankindustrie heeft volgens García zwaar te lijden gehad onder het sluiten van de horeca. 

Drankproducenten lijden grote verliezen

Bierfabrikant Mahou San Miguel liet afgelopen maand al weten het jaar met verlies af te sluiten omdat alleen al de leveringen aan de Spaanse bars met 37 procent afnam. Voor de lokale bierfabrikant Compañía Cervecera de Canarias zijn de gevolgen zelfs nog groter, omdat deze producent 99 procent van zijn bier verkoopt op de Canarische Eilanden, waar dit jaar geen toeristen waren om het bier te drinken. Het bedrijf houdt dan ook rekening met een omzetverlies tot wel 65 procent. 

Nieuwe koers richting consumentenmarkt

Voor voedingsmiddelenleveranciers voor de consumentenmarkt is het omzetverlies met 4 tot 8 procent aanzienlijk lager dan dat van de horecaleveranciers die hun omzet bijna gehalveerd zien. Voor veel bedrijven betekent dit dat zij op zoek moeten naar nieuwe mogelijkheden om het hoofd boven water te houden. Juan Antonio Cardeña bijvoorbeeld runt een vismarkt op Mercamadrid en leverde tot dusver zijn producten met name aan de horeca. Nu ziet hij zich genoodzaakt zich te richten op de particuliere consumentmarkt via een online verkoopkanaal en hoopt hij op deze manier nog iets van de geleden verliezen terug te kunnen halen. 

De Spaanse voedingsmiddelenindustrie zal naar verwachting te maken krijgen met een verlies van 10 miljard euro. Normaal gesproken wordt in deze sector een jaaromzet van 120 miljard euro gegenereerd; een derde deel daarvan is bestemd voor de export, een derde deel voor de consumentenmarkt en een derde deel gaat naar de horeca. 

Minder export

Volgens García heeft ook de export te maken met zo’n 6 procent omzetverlies, onder andere als gevolg van de afgenomen vraag en de verhoogde invoerrechten op olijfolie, wijn en kaas door Amerika, de grootste importeur van Spaanse voedingsmiddelen buiten Europa. In 2019 exporteerde Spanje nog voor 1,8 miljard euro voedingsmiddelen aan Amerika, nu verwacht García dat dit bedrag in de eerste vijf maanden na de verhoging van de invoerrechten zo’n 200 miljoen euro minder zal zijn. 

Dit vind je misschien ook leuk