Verhoogd ongevallenrisico op 4000 kilometer van Spaans wegennet

door admin
Verhoogd ongevallenrisico op 4000 kilometer van Spaans wegennet

Dit blijkt uit een onderzoek van EuroRAP in Spanje. EuroRap (European Road Assessment Programme) is een internationale organisatie die samen met lokale overheden de veiligheid van de Europese wegen onderzoekt.

 

Samenwerking EuroRAP, RACC en RACE

 

Het onderzoek van EuroRAP is in Spanje uitgevoerd in samenwerking met de RACC en RACE (de Spaanse ANWB). Zij berekenden het risico op een ongeval aan de hand van het aantal geregistreerde ongevallen in verhouding met het aantal voertuigen dat per dag op het betreffende traject van het wegennet rijdt. Met deze gegevens kan vervolgens worden onderzocht waarom op deze trajecten de meeste ongelukken gebeuren.

 

Verbetering

 

Vergeleken bij de drie voorgaande jaren, is er wel een verbetering gesignaleerd. Het percentage gevaarlijke kilometers is gedaald van 18% naar 16% van het totale wegennet in Spanje. Het is uiteraard een goede zaak dat er een positieve ontwikkeling is waargenomen, maar 16% is nog steeds te veel. Er is actie nodig om deze dalende lijn in de komende jaren door te kunnen zetten en zo het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

 

Maatregels

 

Om dit te bereiken moet meer geld worden geïnvesteerd in het onderhoud van de infrastructuur. “Er is een proactief beleid nodig dat onderzoekt waar de potentiele gevaren zitten, waar dan vervolgens in geïnvesteerd moet worden”, zegt Luis Puerto van de RACC. Het is belangrijk dat er aandacht komt voor het feit dat de leeftijdscategorie van de bestuurders aan het veranderen is; er zitten als gevolg van de vergrijzing steeds meer 70-plussers achter het stuur. Iemand van 80 jaar moet nog aan dezelfde eisen voldoen als iemand van 25. Op hogere leeftijd kunnen zich binnen een jaar veel veranderingen voordoen die wellicht van invloed zijn op het rijgedrag. Daar wordt nu nog geen rekening mee gehouden. Als laatste noemt Puerto het gebruik van bepaalde technische apparatuur in de auto om een ongeval te voorkomen. Dit zou in de toekomst bevorderd kunnen worden door bijvoorbeeld het gebruik van dergelijke apparatuur te koppelen aan een belastingvoordeel.

 

De gevaarlijkste kilometers

 

Drie van de tien gevaarlijkste wegen, lopen door Castillië-La Mancha. De nummer één is een traject van elf kilometer van de N-320 tussen Guadalajara en Algete (Madrid). Dagelijks passeren hier 3.500 auto’s, wat vergeleken bij het aantal ongevallen weinig is. Op dit traject bestaat de helft van de verkeersslachtoffers uit motorrijders. Andere risicotrajecten liggen in Castillië en Léon, Extremadura, twee in Catalonië en twee in Andalusië.

 

Catalonië en Castillië en Léon hebben relatief de meeste ‘zwarte kilometers’. Op de voet gevolgd door Galicië. De provincie Gerona heeft relatief de meeste kilometers met ‘ernstig verhoogd risico’ in verhouding met het totaal aantal kilometers aan wegen in deze provincie. Maar ook wegen in Guadalajara, Sevilla, Palencia, Huesca y Lleida hebben twee- tot driemaal zoveel ‘ernstig verhoogd risico’ dan het gemiddelde van heel Spanje.

Dit vind je misschien ook leuk